hemma-spa

svar till sara: jag gör egen av ägggula och oliolja.
och eftersomm jag kan massor med recept till egna ansiktsmasker etc. så langar jag lite recept. enjoy!


image378
ANSIKTE

bra för torr hy: äggvita, advokado (även för torra hälar/armbågar)
bra för fet hy: ananas, jordgubb, äggula,

egen peeling: krossad sötmandel, socker, havregryn eller kaffesump. det ska vara små korn som skrubbar, men inte för hårt. blanda sedan ner i naturell yoghurt.

egen rengöringsmjölk: 2,5 dl naturell yoghurt, 2-3 msk finmald havre, 2-3 msk hackad persilja, 2 tsk olivolja, 5 droppar eterisk citronolja, blanda i mixer. blir bäst att ha i sprutflaska.

RECEPT

fuktgivande:
1 mosad banan
5 msk havregryn (smulade)
1 msk honung
ev. lite vatten
blanda till en jämn smet. lägg på fuktad hud och låt sitta 15 minuter. skölj av med ljummet vatten. Mjukar upp och ger fukt.

lugnande:
1 tsk fil eller yoghurt
1 tsk honung
lägg på rent ansikte, låt sitta 20 minuter. tvätta av med ljummet vatten. lugnande och fuktgivande, bra på till exempel på solbränna och akne.

HÅR

1 äggula
(2 msk crème fraiche)
1,5 msk olivolja
vispa ihop ingredienserna. sätt i blött hår, låt sitta i 30 minuter. skölj ur och tvätta håret som vanligt.

(för att få mer glans i håret kan du efter du tvättat det, skölja det i kallt vatten)



Kommentarer
Postat av: m

jag har följt dig ett tag och något jag har lagt märke till är att du är jävligt uppfinnigsrik, så jag måste fråga: jag har just skaffat katt, har du något bra namn på kläm? hon är helgrå (tom trampdynor&nos) och har ett egyptiskt kattutseende (hon har ett väldigt skarpt ansikte) därför vill jag att hon ska ha ett mer speciellt namn, och inte typ "sessan" som alla andra katter. Det vore jätte snällt om du kunde hjälpa mig, tack på förhand!

2007-08-07 @ 17:32:20

Skriv här:

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback