it's time to make you sweat

okej, upp till bevis. det är inte en, det är inte två utan det är 1 miljard som frågar hur jag gått ner så mycket i vikt så snabbt. alla bör läsa det här, så slipper ni fråga osv.

varför jag skriver det här inlägget är för att för ca 1 månad sedan frågade en gammal kompis till mig hur hon skulle göra för att gå ner minst 5 kg innan sommarlovet. jag satt och stirrade på skärmen i minst 1 timme (kändes det som, det kanske var närmare 1 sekund). hur kan man vara så dum och tro, att man på ca 30 dagar ska gå ner 5 kg? vad har man för jävla mål då? att leva som en jävla pantad ensamstående tensta morsa resterande 335 dagar av året, och sen huxflux tro att man kan bli av med the belly när det börjar bli varmt ute. det funkar inte så.

bestämmer man sig för att gå ner i vikt, så måste man självklart bestämma sig för att ändra alla sina vanor. man kan inte vara den dära tensta morsan som lever på rostade mackor, snabbmackaroner och panpizza om man vill gå ner. man måste räkna med att kanske spendera pengar på hälsosammare, bättre och mer riktig mat. och man måste planera in motion. inte varje dag till en början, men några gånger i veckan.

att fråga mig kanske inte heller är den ultimata grejen. jag har en sjukdom, och jag har ett sjukligt beteende angående mat. mitt liv går ut på att planera vad jag ska äta, hur jag ska röra på mig så mycket som möjligt, vilka kompisar jag kan umgås med för att slippa bo på mcdonalds. det är inte kul, och att försöka bli så fixerad vid att ha en speciell vikt och en speciell kost, är inte bra för någon. inte ens för mig.

grejen är bara att undvika det allra fetaste, som desutom innehåller socker/salt (fett och socker/salt samtidigt vet ju dom flesta att det inte är spc. bra). pizza, pommesfrites, såser, smör, chips, grädde osv.. men man behöver inte ha ett tråkigt liv för det. man kan äta fullkornspizzor med mindre ost, man kan äta potatisklyftor, göra såser på yoghurt, äta andra bredbara pålägg t.ex mjukost, leverpastej, keso, man kan äta majschips eller grönsaksstavar osv. det handlar bara om veriation.

att motionera tillsammans med en bra kost är ju en hälsosam livstil och en viktnedgångs-påverkning. att röra sig 30 min om dagen är minimum. men det gör man i princip automatiskt, det ska man inte ens behöva planera in. men sen kan man ta 30-60 mins promenader 3-5 ggr i veckan. eller varje dag om man vill det. innan frukost är ju bäst, då man bränner fett om man har det som mål. sen är det långt ifrån kul att bara traska omkring varje dag. men man kan cykla, styrketräna, simma, rida, spela basket/fotboll/badminton/innebandy, åka inlines/skridskor, boxas, powerwalka, dansa, träna med en kompis, friskis och svettis osv. är det inte kul att träna tappar man intresset.

sen kan man ju köra på det populära "unna sig 7 dagen, för det är då gud vilar" blabla massa tjaffs. men det kan ju vara lite smart att tänka så. en dag i veckan, chips, brownies, lösgodis, chokladpuddig u name it. lever du bra, rör du på dig regelbundet så kommer en dag med svullande inte påverka dig någonstans.

sen väger man sig inte heller varje dag. beroende på hur mycket du ätit och hur mycket du rört på dig från dag till dag så kan vågen peka på allt mellan 2-3 kg upp eller ner. att väga sig en gång i veckan, och på ett specifikt datum varje månad gör att man får den ungefära vikten.

gör man allt det här, och är inriktad så går man ner ca 0,5 kg i veckan. peace

Kommentarer
Postat av: Anonym

typ världens bästa inlägg! Jag började träna och äta nyttigare, osv, för ett tag sen och när jag vägde mig och såg att jag hade gått upp i vikt drog verkligen musten ur mig. Då hade jag inte lust med någonting sånt alls, det kändes som det inte var till någon nytta. Tack och lov att äntligen någon talar om för mig att hoppet inte alls är dött! :)

2007-06-19 @ 16:26:49
Postat av: olivia

grymt bra inlägg!

2007-06-19 @ 17:34:42
Postat av: amanda

heja ema du är bäst, du är den som vinner mest
heja heja heja
/ amanda fernqvist. puss

2007-06-19 @ 17:58:17
Postat av: linnea a

tack för ett skitbra inlägg!

2007-06-19 @ 22:13:50
Postat av: Anonym

jättebra inlägg, verkligen!

2007-06-19 @ 23:05:16
Postat av: anonymous

vet bara att det stavas variation och inte veriation ;P
nämen ärligt, det här var ett bra inlägg.
Tum upp för motion och mat.

2007-06-20 @ 12:40:20
Postat av: widstrand

ge råd att få anorexi ellervadå?

2007-10-07 @ 23:55:43

Skriv här:

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback