fortsättningen

angående hur sammhället är idag. jag tycker personligen det är sjukligt. speciellt inom modellvärlden. jag mår bokstavligen dåligt när jag hör små nästan barn prata om hur dom ska bli stora modeller i framtiden, hur dom ska gå catwalk, vara smala och långa. till och med när kompisar pratar om det gör det ont.

som modell ses man inte längre som en människa, utan en produkt och i värsta fall en klädhängare i vissa sammanhang. varför modeller ska vara så smala och långa, oftas på haute couture visnigar -  är för att modellerna ska fungera som galgar då de bara ska visa upp kläderna, och inte sig själva.

och hur kan man vilja bli något sådant?
visst, klart man lätt får drömmar om modellandet då man får all uppmärksamhet angående sitt utseende och alla kommer kolla på mig och alla kommer ta bilder på mig och jag kommer bli känd yada yada bla bla. det är sån jävla bullshit. det borde fan vara åldersgräns på att på egen hand få söka som modell, då det är extremt kränkande för många att få höra att man inte är tillräckligt snygg, eller att man väger för mycket. och oftast så när vi kommer till vikten, är man för tjock om man är 170 och väger typ 55 kg.

image513

och så kan jag inte låta bli att skriva om H&M's kampanj. deras modell är supermodellen och även 2 barnsmamman isabeli. jag vet inte riktigt på vilken sida jag ska ta ställning till H&Ms val utav modell. till dels gör dom rätt - dom väljer en mamma och visar att en graviditet inte bara behöver betyda totalförstörd kropp och brisningar. men dom gör även fel - då dom väljer en morsa som antagligen lever på måltidsersättningar, är omänsklig och går upp halv 7 och springer minst 1 mil, och som har personlig tränare på gymmet som hon går till 5 ggr i veckan.

kan förstå att många mammor blir upprörda över detta. och visst kan jag tycka att alla dessa smala modeller går över gränsen ibland, då det finns extremt många vackra, hälsosamma och mulliga/runda/större u name it modeller och kvinnor där ute. men vad har dom för chans i sammhället?

desutom måste vi sluta klaga på hur dagens ideal är. det är vi själva som skapar det.


Kommentarer

Skriv här:

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback