scones party

idag har jag + min familj firat mig och min kusins födelsedag i förväg.
jag såg verkligen inte fram emot att äta tårta, kakor och dricka massa saft och kaffe..
så jag blev rätt så lycklig när min morbror stod och bakade scones istället.
så det blev scones, marmelad, ost och te. rätt så nice.

image464


Du behöver:
* 2 ½ dl vetemjöl
* 2 ½ dl grahamsmjöl
* 2 tsk bakpulver
* ½ tsk salt
* 50 g smör eller margarin
* 2 dl mjölk, naturell yoghurt eller filmjölk

Gör så här: Sätt ugnen på 250 grader. Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke. Skär matfettet i mindre bitar och lägg i mjölblandningen. Finfördela matfettet snabbt med en sked eller fingertopparna. Tillsätt mjölken/yoghurten/filmjölken och rör snabbt ihop till en jämn deg. Dela degen i 2 delar och tryck med mjölad hand ut på ett bakplåtspapper till runda kakor, ca 15 cm i diameter. Skåra med kniv i ett kors och nagga med en gaffel. Grädda mitt i ugnen, 250 grader, i 12 - 15 minuter.

Kommentarer

Skriv här:

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback