Gravida män


Jag sitter och tittar på dokumenären Pregnant man sådär lite över axeln. Som man hör på namnet - handlar om en man som är väntar barn. Min pojkvän ligger i soffan och slänger ur sig saker som "äckligt" och "helt sjukt". Varför? Tänk att födas till en flicka och bara gå omkring och känna att man hamnat fel. Att man är en pojke i en flickas kropp, eller tvärt om. Det skulle betyda att man aldrig skulle kunna leva ut ordentligt och man skulle skapa en personlighet som bara skulle bli ihågkommen som ledsen och fundersam.

En upprörd, frustrerad och väldigt argsint man har uttalat sig med "Män föder inte barn. Kvinnor föder barn & män uppfostrar dem" i ett videoklipp som han laddat upp på nätet i samband med att paret som väntar barnet var med i en amerikans TV show. Hur kan man ens uttala sig på ett sådant sätt? Det kanske är naturligt att kvinnor föder barn, men allt som finns i naturen behöver inte vara naturligt, eller hur?

Varför är så många blinda för saker som anses som 'fel', när det kanske bara är en dörr för nya vägar?

Bild: patrickawilson

Kommentarer
Postat av: cecilia

det framgick inte i reklamen att han hade könsopererat sig, så jag tror att det var många som dömde honom innan de ens såg dokumentären.



Postat av: stephanie

bra sagt, bra skrivet! keep up the good work

2008-12-17 @ 23:14:09
URL: http://chestnuts.webblogg.se/
Postat av: Jennie

Tycker med det är konstigt att ens uttala sig så som i det klippet. Jag menar, väljer de att göra så är ju det deras egen vilja.

2008-12-17 @ 23:44:33
URL: http://unreal.blogg.se/
Postat av: Anna

Sv: Ja eller hur!



2008-12-18 @ 07:02:38
URL: http://annnnnnas.blogg.se/
Postat av: patricia

åh, du har så rätt! Igår på choice så satt den högljudda gruppen och diskuterade det, och mer fel kunde dom inte ha! (dock missade jag dokumentären, ska se reprisen om det går någon)

puss



2008-12-18 @ 08:20:20
URL: http://prodigal.blogg.se/
Postat av: Kathrine

Håller helt och hållet med dig! Vem har rätten att avgöra vad som är normalt och icke normalt? Jo- naturen inte människans fördomar!

2008-12-18 @ 10:43:01
URL: http://kakik.blogspot.com
Postat av: Emilia

bra skrivet!

2008-12-18 @ 10:50:32
URL: http://annaemiliadiveby.blogg.se/
Postat av: Jasmine

jag ryste till när jag läste den sista raden, så fint och så sant. cred till dig!

2008-12-18 @ 11:37:08
URL: http://spaceshit.blogg.se/
Postat av: Petra

Först tyckte jag det var konstigt för jag trodde det var en MAN som var gravid men det var ju mest för att jag undra hur det hela skulle gå till. Var babyn låg i hans mage osv. Men det var inget konstigt tyckte jag när jag hörde att han hade livmodern kvar och så.. Man kan ju egentligen säga att det är en "transa" som ska ha barn? i alla fall.. jag tyckte det inte var så farligt. Det är en person som ska föda barn. Inga konstiga saker. Folk borde bry sig om värre saker som händer i världen som pedofiler. Det där är onaturligt och inte rätt.

2008-12-18 @ 11:43:48
URL: http://petras.blogg.se/
Postat av: Juliett

Mycket bra skrivet, jag tror folk är så insnöade på vad de anser är rätt att de vägrar öppna sig för något nytt.

2008-12-18 @ 11:51:42
URL: http://juliettforte.blogg.se/
Postat av: Petra

Därför att det är OMÖJLIGT för en man att bli gravid, vare sig det är på naturlig väg eller inte. Jag håller med om att man inte behöver vara så trångsynt och att det nya tänkandet absolut kan leda till förbättringar inom många områden, men svaret på din fråga kopplat till vad till inlägg handlar om är helt enkelt: Män KAN inte bli gravida. Spelar ingen roll ur vilket perspektiv man ser det; naturvetenskapligt, medicinskt, religiöst... det går helt enkelt inte.

Ville bara säga det :)

2008-12-18 @ 11:55:30
URL: http://petrad.blogg.se/
Postat av: Anna

Bra skrivet, du har så gott som tagit mina tankar och skrivit med ord. Jätte bra skrivet.

2008-12-18 @ 12:08:55
URL: http://chinatown.blogg.se/
Postat av: Sandra

Tittade också på dokumentären och har "följt" Thomas tidigare, bl.a. när han var på "Oprah Winfrey Show".

Är ändå lite förvirrad angående könsbytet; om Thomas kände att han var i fel kropp som kvinna, varför inte gå hela vägen då? Jag förstår honom när han säger att han tycker att ingreppet är hemskt, men att kalla sig man bara för att det är ordnat lagligt/statligt är lite sisådär.

Trots allt så är jag jätteglad för deras skull och deras dotter är ju helt bedårande! :)

2008-12-18 @ 12:15:36
URL: http://lovetrouble.blogg.se/
Postat av: Hayley

Jätte fint skrivet!

2008-12-18 @ 12:18:15
URL: http://hayleys.blogg.se/
Postat av: Jeanette

Många är rädda för förändringar, speciellt många män är rädda att världen ska förändras och att deras makt kommer att försvinna

2008-12-18 @ 12:48:06
URL: http://notimetocry.blogg.se/
Postat av: sara

Jag tycker inte alls att det är fel, kanske lite konstigt eftersom att vi inte är vana vid något sådant men om han kan få barn och inte frun så sure! go for it!

2008-12-18 @ 13:46:17
URL: http://sarahogbergs.blogg.se/
Postat av: A

Jag kan inte heller förstå all ilska som många verkar känna över det här.

Ett barn som föds och får två kärleksfulla föräldrar. Det är ju enbart positivt. Oavsett vem som fött barnet. Och oavsett vilket kön föräldrarna fötts till.



2008-12-18 @ 14:01:17
URL: http://minsoffa.blogg.se/
Postat av: Olivia

Jag är helt för att folk får göra vad det vill med sina kroppar och så, men jag vet inte riktigt, men förstår inte riktigt det här med att byta kön.. Det känns like som "what's the point" jag menar, vad kan du göra som kille men inte som tjej?? Sen än till grej, vet du hur han födde barner? Jag kollade också lite flycktigt på dokumentären, men fatta inte typ hur det gick till om man säger så. :P

2008-12-18 @ 15:11:23
URL: http://oneofmanyworlds.blogg.se/
Postat av: ANGELICA

sv: haha ja precis :p

fast nu ska jag vara ärlig och säga att jag inte hinner ibland om jag försover mer eller något. men kan liksom skita i att platta håret för det!

2008-12-18 @ 17:18:09
URL: http://angos.blogg.se/
Postat av: Jossan

håller med dig helt om detta! det måste vara hemskt att känna att man inte hör hemma i sin egen kropp. alla människor är olika och det verkar vissa ha svårt att acceptera.

2008-12-18 @ 17:33:12
URL: http://littlepinksecrets.blogg.se/
Postat av: fanny

håller med dig !! helt sjukt

2008-12-18 @ 18:21:26
URL: http://piecesoflife.blogg.se/
Postat av: Anonym

kolla in min gucci tävling! kram :) http://anonymdagbok.blogg.se/?tmp=18181350 /sara

2008-12-18 @ 18:23:59
Postat av: Sandra

sv: Med könsbytet, menar du? Näe, biologiskt är han fortfarande kvinna :) Vagina, livmoder och äggstockar.

2008-12-18 @ 18:30:55
URL: http://lovetrouble.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det låter så fel, en man som föder barn. Men är det inte lite väl kemiskt att dom har gjort så att han kan föda barn och bli gravid?`Så tillgjort på något sätt. Sedan att utsätta barnet för det hela. Kanske att det blir mobbat i fram tiden, vem vet? Samtidigt är det väl bra.Det kanske blir vanligt att män föder barn.

2008-12-18 @ 18:47:10
Postat av: fröken violett

tja håller precis med dig. ofta kan det ju även handla om rädsla för ngt nytt.

hoppas det blir ett bra barn och att hela familjen blir lycklig



dock så ville jag bara upplysa om att den gravida mannen vart med i ngt program innan på teve (mitt minne tryter så jag kommer inte ihåg programmet) som handlade om transvetiter och människor som gjorde könsbyten så.... eller det kan man ju räkna ut om han har förmågan att föda barn.

2008-12-18 @ 18:55:45
Postat av: Olivia

Jo det har du rätt i :)



Ne det där med naturlig födsel förstår jag inte häller. :P

2008-12-18 @ 18:56:53
URL: http://oneofmanyworlds.blogg.se/
Postat av: Anonym

Altså att föda naturligt för honom :P

2008-12-18 @ 18:58:51
Postat av: ida

Jag håller fullständigt med dig. jag har hört många uttrycka sig om att det är sjukt, äckligt och rent av omänskligt. Men det jag tycker är helt sjukt det är dem vuxna som håller på att förlöjliga sig själva när de säger sådant eller rent av filmar hemma och gör till sig över detta med motbjudande saker. Det är hemskt. Och jag vet inte om man kan säga att det är en gravid man eftersom han fortfarande har kvar sin livmoder för att så småningom kan bli förälder om han vill. och det gick. Att föda barn är magiskt och även om det händer var 9 sekund nästan så är det något fint. Denna man är en kvinna med skägg och mörk röst som föder ett barn naturlig väg. Inget att haka upp sig på precis. Jag tycker det är bra, inget dömande men det som verkligen får mig på ilsket humör det är folk som är hemska och slänger ur sig saker titt som tätt. Det är helt okj att tycka som man vill men om man ogillar det så mycket så kan det hållas för sig själv för det är sjukt som folk har hållt på om detta. Lite om vad jag hade att yttra.

2008-12-18 @ 19:25:18
Postat av: AmandaKling

Jag tycker att det är en fantastisk möjlighet igentligen. Även om man är en kvinna utåt sett behöver man inte vara det innerst inne.

Och han föddes till kvinna, och varför skulle inte män kunna få barn igentligen?

De som tycker att de är äckligt osv är insnöade på 1800-talet, det är 2000-talet nu, och då ska även de som bytt kön få möjligheten.

2008-12-18 @ 19:46:37
URL: http://amandakling.blogg.se/
Postat av: steff

världen är fri! verkligen!.. men jag tror att det väcker starka reaktioner hos folk just för att det än så länge är väldigt ovanligt..

2008-12-18 @ 20:16:31
URL: http://ampel.blogg.se/
Postat av: Anna

Men alltså det där är fejk enligt mig. Jag tror att han opererade sig till kille bara för att dem skulle få ha barn tillsammans. Eftersom dem träffades innan han opererades och han behöll livmodern för att kunna få barn. Det är väl fortfarande förbjudet för homosexuella att få barn om jag inte har fel..? Men jag kan ha fel.



2008-12-18 @ 20:39:21
URL: http://aannnnaaaa.blogg.se/
Postat av: Sandra

sv: Ja, precis. Love makes the world go around! :)

2008-12-18 @ 20:48:20
URL: http://lovetrouble.blogg.se/
Postat av: Anna

Svar: Ja iofs. Men jag vet inte, det där kändes ändå fel på något sätt. Och att dem klagade på all uppmärksamhet, det är väl klart att det uppmärksammas om en man föder ett barn. Men jag ser inte honom som en man eftersom han nu hade sin livmoder kvar för att kunna föda barn.



Sen är det givetvis fel och helt galet att dem har fått så mycket hot och påhopp..

2008-12-18 @ 20:50:46
URL: http://aannnnaaaa.blogg.se/
Postat av: steff

ja precis! synd att det ska ta sån jävla tid

2008-12-18 @ 20:52:05
URL: http://ampel.blogg.se/
Postat av: Mona

Jag hörde om den här dokumentären men hann aldrig se den :/

2008-12-18 @ 21:54:19
URL: http://noonas.blogg.se/
Postat av: Anna

Människor är i regel väldigt inskränkta. Allt som inte är vanligt i samhället ser vi som "sjukt", tyvärr. Det enda paret kan göra är att försöka leva ut sitt liv och försöka ignorera hoten dom får. Problemet ligger ju inte egentligen hos dom. Känner folk att dom inte har något bättre för sig så kan dom väl sitta hemma och peta sig i naveln och häva ur sig meningslösa kommentarer, om dom känner att dom vinner något på det.

2008-12-18 @ 22:05:55
URL: http://h1gs.blogg.se/
Postat av: BJERNHAGEN

Jag såg inte den där dokumentären.. kan inte förstå det, känner mig mest förvirrad. Men har det väl hänt är det inte omöjligt!

2008-12-18 @ 22:19:43
URL: http://lisabjernhagen.blogg.se/
Postat av: Ellen

först så vill jag bara säga att det är en väldigt fin och rörande bild du valt till inlägget!



angående den gravida mannen så kände jag spontant när jag hörde om honom: "orka bry sig". det känns verkligen som att han bara vill ha uppmärksamhet. ärligt. först operera sig till man och sedan direkt skaffa barn. han får gärna göra det om han vill, det har jag inget emot och ärligt talat är det inte min sak att bry mig om. men om han verkligen bara hade velat ha ett barn hade det inte varit någon grej alls, men att ställa upp på dokumentärer osv... jag säger det igen: uppmärksamhet!!

2008-12-18 @ 22:29:42
URL: http://quirky.blogg.se/
Postat av: Mia

Jag såg den med. Jag tycker inte alls det var äckligt eller konstigt. Han föddes som en hon och valde att behålla livmodern. Inget freak of nature. Sen kan man undra hur det här barnet kommer ha det. Identitetsproblem, mobbning, utanförskap m.m. men samtidigt hade de första färgade barnen samma problem när de började med integrerade skolor, de första barnen till homosexuella mötte samma stämning. Historien är full av människor som skriker "äckligt", istället för att möta deras rädsla.

Så länge man tar hand om sina barn med kärlek och respekt så dömmer jag ingen.



Intressant inlägg!

Kram Mia

2008-12-18 @ 23:24:14
URL: http://www.theswedishgirl.blogspot.com
Postat av: Mikaela

Det enda jag undrar är vem som egentligen är pappan eftersom båda två är kvinnor eller hur man ska säga det.

2008-12-19 @ 00:10:18
Postat av: Lomina

Jag håller med dig! Om 10 år kommer läkare att rekomendera den här metoden ifall den finns tillgänglig för par med samma problem! Varför ska inte ett barn få födas till en familj som älskar det vilkorslöst?

Fin blogg föresten!:)

2008-12-19 @ 00:28:26
URL: http://l0mina.blogg.se/
Postat av: Louise

Såg också dokumentären.



I dokumentären framgick det att han var en kvinna i från början. Även att hans fru inte kunde få barn.

Varför avstå från att skaffa barn med blodsband? Ett eget barn? Självklart tar man chansen till detta om den finns?



Men, att får en man (född till man ifrån början) att bli gravid, där går min gräns. Man ska väl inte tänja för mkt på moder natur?

2008-12-19 @ 01:22:51
URL: http://lowice.blogg.se/
Postat av: Cassandra

Gud vad bra skrivet =)

2008-12-19 @ 01:26:47
URL: http://unikacassandra.blogg.se/
Postat av: Mamma Melissa

Tror att det är oerhört viktigt att se bortanför kön och genus. För vissa MÄNNISKOR är det naturligt att föda barn. Vilka dessa sedan är, det är inte upp till oss andra att avgöra.



Många kan anse att det är naturligt att förtidigt födda barn dör, medan jag anser att det INTE är naturligt att behöva begrava sina egna barn.



Man ser olika på ett och samma föremål, beroende på vart man står och riktar sin blick, jag kan inte säga att någon ser "fel" utifrån sin position i livet, jag kan bara bjuda in till min position.



Himla instressant inlägg!

2008-12-19 @ 02:19:18
URL: http://mammamelissa.blogg.se/
Postat av: sarah

Helt sant! Och om det går, varför skulle man då ha något emot det? (Jag har inte sett dokumentären eller hört fakta om detta tidigare - så vaken är jag - så jag kan inte kommentera mer ingående om detta tyvärr.) Hoppas du har det bra :) kram

2008-12-19 @ 06:59:00
URL: http://fotografism.blogg.se/
Postat av: pelle

Förnuftigt tänkt av dig!

2008-12-19 @ 22:21:19
URL: http://pellespersonliga.se

Skriv här:

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback