Lavendelskorpor

I helgen har jag ätit polkagrisskorpor. Det var något utöver det vanliga. Och när jag käkade skorpor kom jag på att jag har sparat ett recept för alltför länge sedan! Tänkte ni skulle få ta del utav det. Det är på lavendelskorpor, och det passar bra på min blogg eftersom jag älskar lavendel. Doften, smaken, namnet.. Mmmh

image825Recept Lavendelskorpor
2 dl sötmandel (120 g)
2 ägg
2 dl socker
½ dl torkade lavendelblommor (finns på burk på Apoteket)
1 tsk salt
4-5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
100 g mörk blockchoklad
1 äggvita till pensling

Sätt ugnen på 175°C. Mal en tredjedel av mandeln fint och hacka resten mycket grovt. Blanda mandel, ägg, socker, lavendel och salt. Tillsätt 3 dl av mjölet och bakpulvret. Blanda väl. Grovhacka chokladen och tillsätt den. Blanda i resten av mjölet lite i taget. Degen ska bli ganska fast. Forma till två rullar som plattas till. Pensla med äggvita och grädda 15-20 minuter. Ta ut och låt svalna lite. Sänk ugnsvärmen till 100°C. Skär längderna i skorpsnittar och torka i ugnen i 30-40 minuter, eller tills de känns torra.

Kommentarer

Skriv här:

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback