Agera

Idag vill jag ge alla en hemläxa. Se den här dokumentären. Den är inte så fasligt lång.

Jag tycker att det är viktigt att alla förstår höjden av hur seriösa psykiska problem är. Allt ifrån ätstörningar till destruktivt beteende. Allt kan ha oanade och hemska konsekvenser. Och det är ofta det finns någon i ens närvaro som är drabbad, men man agerar inte. För att man är feg. För att man heldre är en som står och tittar på, väntar på att någon annan ska reagera.

Jag tycker att den här flickan, Berny Pålsson (som de flesta känner till), kan lära alla en läxa. Dessutom får jag ont i hela själen när jag vet hur stor brist det är på hjälp ute i världen. Att man oftast får handen och svaret "du är inte tillräckligt sjuk för att vi ska hjälpa dig" som respons när man söker hjälp. Allting tar för lång tid. Jag vet inte hur många liv som skulle kunna räddas, om de som jobbade inom psykriatin bara var en aning vettigare.

Det jag vill komma till är att man aldrig ska vara rädd & att aldrig skämmas för sina eller andras problem.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vill bara påpeka att det inte är personalen inom psykiatrin som bör bli vettigare, då de inte har så mycket att säga till om. Kommunen, eller landstinget snarare har ansvaret.



Bra poäng har du dock

2008-10-04 @ 19:02:06

Skriv här:

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback