Me, myself and I


Egoism.

Vad är det första ni tänker på när ni hör det ordet? En ytlig person som bara tänker på hur håret ligger istället för att bry sig om att barn svälter i tredje världen? Eller är det någon som talar högt om sig själv, älskar vartenda steg den tar och bara avgudar sina föräldrar som satt en till världen?

Jag har tänkt på det här. Att folk oftast anser att egoism är något väldigt dåligt. Jag tror att alla kan se någonting positivt & negativt med att vara ego, men det är just det jag tror är felet. Jag tror att antingen är man en bra egoist, eller så är man en lite sämre. Tänk dig en härlig skapelse, kanske en vän, kanske någon du går förbi i korridoren varje dag, eller någon som lyser upp bussen på morgonen. Jag tror att det är en egoist. Av det bra slaget. Att kunna vara lycklig och tycka om sig själv i en rätt så flera gånger - trasig värld - är att vara en bra egoist. Att kunna säga till sig själv att någonting man gjort var bra, eller att kunna se sig i spegeln i morgon och se en vacker människa, det är bra. Och det är inte fel.

Men jag tror att i alla de som tycker att det är lite fel, där finns det en dålig egoist. Som inte kan vara glad för andra. Som hellre köper nya underkläder när man skulle kunna göra en god gärning istället. Självklart drar jag inte alla över samma kant, men ni förstår nog vad jag syftar på.

Vad tycker ni?

Kommentarer
Postat av: Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

men oj ..tack så jättemycket..Nu sitter jag och rodnar!



Tack så jättemycket gumman =)



Bra och intressant skrivet om egoism också!

kram

Postat av: patricia

Jag avundas på de som kan se sig själv i spegeln och se en vacker människa. Att tycka om sig själv är det ingenting fel på.

Men att konstant prata om sig själv (tex. vad man gjort i helgen) och avbryta en vänners problem med "ahmen det gjorde jag ju förra helgen och det var FYRDUBBELT så farligt..." och inte bry sig om någon annan än en själv, - DET kallar jag för dålig egoism.

2008-10-20 @ 20:55:20
URL: http://fabulouz.blogg.se/
Postat av: stephanie

väldigt vettigt, good work!

2008-10-20 @ 21:19:48
URL: http://chestnuts.webblogg.se/
Postat av: oliv

jag håller inte riktigt med, egoism betyder ju självupptagenhet. och bara för man liksom vågar tycka att man själv är bra så betyder det ju inte att man är självupptagen. eller, så tänker jag iallafall!

måste passa på att säga att din blogg är helt underbar, man blir alldelses glad och uppiggad i hela magen när man läser. tack!

2008-10-21 @ 13:17:54
Postat av: erica

Du har så rätt så vännen

2008-10-21 @ 19:48:44
URL: http://ericaskrika.blogg.se/
Postat av: olivia

måste bara påpeka att oliv inte är jag om du tror det haha.

2008-10-21 @ 21:21:44
URL: http://oselander.blogg.se/
Postat av: din bästa michelle

du är bäst ema :)

2008-10-22 @ 10:13:51
Postat av: gabbi

hej! jag skulle vilja tipsa om en superbra sida, där du kan tjäna lite extra slantar hur lätt som helst! blev du nyfiken nu? klicka på länken nedan för mera info! Ha det bäst sötnos! =)

http://gabbifreak.blogg.se/2008/september/plus-i-kassan.html#comment

2008-10-22 @ 14:31:43
URL: http://gabbifreak.blogg.se/

Skriv här:

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback