Tips på er begäran

En läsare ville att jag skulle skriva om mina favoritböcker, och det passade ju alldeles utmärkt nu när jag är febrig och behöver tidsfördriv. Här är de böcker som satt spår i mig och som jag tror att många av er skulle uppskatta att läsa!


Hey Dolly
av Amanda Svensson
(Den här boken läste jag ut på bara några timmar.) Den handlar om Dolly som har en pojkvän som bara irriterar och tråkar ut henne. Dolly tillber en rockstjärna som dyker upp i de mest obekväma situationer och räddar henne, men det är bara hon som ser honom. Det går inflation i trasiga psyken och skev självbild bland hennes vänner, och hon känner att hon ligger i riskzonen. Hennes bästa vän är en medelålders man med en katt, och han försöker få henne att leva i verkligheten, med varierande framgång. Det var många gånger det kändes som att boken handlade om mig, och det är såna böcker som oftast fastnar och som läses om och om igen tills de faller ihop och är alldeles kantstötta. Författaren har lyckats skildra en samtidskomedi som är både smärtsam och energisk på samma gång och jag tror att den här kan gå rakt in i många hjärtan.



Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket av Gunnar Ardelius
Såhär står det på baksidan utav boken som jag läst minst trettio gånger:

"Morris och Betty", han sätter händerna för hennes ögon och berättar. "Vi är på film nu, det här är historien om oss, där kärleksparet får varandra i den första scenen. Alla andra människor färgas grå och vi blir röda som körsbär. I en scen som visas på trailern säger han att de hör ihop som Hennes & Mauritz."
Hon tar bort händerna från ögonen. "Det måste hända något sorgligt också, annars vill ingen se filmen."
"Okej, hans pappa är manodepressiv och mamman är en komplett fruktkaka."
"Inte sånt tråkigt, det ska finnas något att gråta åt, annars är det ingen riktig kärlekshistoria. Slutet ska vara sorgligt."
"Nej, de lever lyckliga i alla sina dagar."



Nej tack, jag åt nyss av Anna-Lena Brundin
Den här boken läser jag just nu faktiskt, men jag har läst mer än halva och den är helt fantastisk. Det är en självbiografi som skildrar en ung kvinnas matmissbruk, ständiga jakt på lycka och bekräftelse. Hon träffar anorektikern Boel som får henne att göra spontana saker som att måla om, springa som hon hatar mest i världen och flirta med telefonkillen. Hon börjar ett nytt liv i en ny lägenhet efter ett uppbrott med pojken som hon trodde skulle inspirera henne till hennes Totalföreställning som hon skriver på, och hon bryter alla vanor för att börja leva på svart kaffe, hårdkokta ägg och djupa halsbloss ifrån äventyrsblandningen. Den är skriven med väldigt mycket förakt och självironi, så på något vis lyser det mitt bland kaoset.



När du blundar tittar jag av Gunnar Ardelius
Och så baksidan utav även denna bok, för att bara baksidan i sig är fin:

"En dag uppstår ett märkligt hål, din kärlek Sally åker till Berlin och gör jordglober av gamla McDonald's-förpackningar; pappa har stuckit men kommer på nätterna och stoppar ner pengar genom brevinkastet; din mamma sitter och tjuvröker på psyket. Det känns som om alla är på väg någonstans förutom du - det ekar i lägenheten.
Farfar ger dig en voodoodocka och din vän Valentin har en gul träningsväska full av vin och du skulle fortfarande byta ut alla underkäkens tänder mot en kram.
Du kommer att glömma bort hur hennes mun smakade, hur du en gång svävade fram över den dallrande asfalten som en sömngångare och väntade på att det skulle bli som vanligt igen."


Kommentarer
Postat av: Hanna

Åh, jag är bara så glad att du är glad!



Hurra för boktips! Har du läst Vad är så skört att det bryts om du säger dess namn? av Bjørn Sortland? Så himla fin, måste jag säga. (Möjligt att jag redan skrivit det, men men. ;)

Postat av: Madeleine

åh, tack för att du följde min önskan.

bra boktips, tack än en gång!

2009-05-18 @ 21:05:01
URL: http://sisterdisco.blogg.se/
Postat av: nela

åh grymma tips. tack!

2009-05-18 @ 21:16:38
URL: http://vrionela.blogg.se/
Postat av: lisa

hey dolly är finast!



och de där 2 böckerna måste jag läsa! åh, de verkar så fina.

2009-05-18 @ 21:36:48
URL: http://popflickan.blogg.se/
Postat av: h

den andra boken du tipsade om ska jag nog läsa. Jag har själv haft anorexia som jag nästan dog i så den är nogg intressant. Jag har själv skrivit lite om anorexin i bloggen.

2009-05-18 @ 21:45:30
URL: http://halshammar.se
Postat av: Mulin

Hey Dolly är ju fantastisk. Du borde läsa Hur man närmar sig ett träd, skriven av Eva Dahlgren. Den är så fin!

2009-05-18 @ 22:42:09
URL: http://gbgregn.blogspot.com
Postat av: Jennifer

hey dolly är äg. ska precis börja läsa 'jag behöver dig mer...'

2009-05-19 @ 07:28:13
URL: http://foreversheddingskin.blogspot.com
Postat av: Madeleine

Vilka bra boktips, kanske blir nåt som jag läser i sommar ! :)

2009-05-19 @ 16:00:05
URL: http://www.magiskadagar.devote.se
Postat av: ida

ema wiksten, du är tamefan bäst i världen, bara så att du vet hihi.

2009-05-19 @ 17:03:09
URL: http://idaforthewin.blogg.se/
Postat av: h

tack<3

2009-05-19 @ 20:18:40
URL: http://halshammar.se
Postat av: Sarah

Hej! har du läst "Vad är så skört att det bryts om du säger dess namn"? Den är skriven av Björn Sortland, men översatt av Gunnar Ardelius. Väldigt fin. Förresten så borde du även läsa "Livet vinkar (som en Kurt) Jag läste precis ut den och den är fantastisk!!

2009-05-20 @ 21:36:59
URL: http://playnomind.blogg.se/
Postat av: susanne

jag satt i evigheter och undrade vad en bok som jag ville läsa hette, och nu har jag fått svar på det. jag minns att det var en lång och otroligt fin tite som jag skulle känna igen direkt och jag gjorde ju det, så det blir att beställa hem lite gunnar ardelius.

2009-05-29 @ 19:56:35
URL: http://vinglar.blogspot.com

Skriv här:

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback