Förbättra konditionen

För att förbättra konditionen kan det vara bra att göra ett 8 veckorsschema. Att kombinera gång och jogging är väldigt viktigt. Det finns många som ger sig ut och tror att de klarar av att jogga 5 km utan uppehåll - fast de aldrig riktigt motionerat förut. Att lägga upp ett schema kan vara svårt, men det lättaste är att föra en träningsdagbok på t.ex Shapelink. Det är både gratis och det finns många funktioner. Då får du en översikt över din träning.

Förslag på upplägg
Vecka 1
Måndag: Gå 3 min, jogga 1 min, fortsätt så i 20 min
Onsdag: Gå 3 min, jogga 1 min, fortsätt så i 20 min
Fredag: Gå 3 min, jogga 1 min, fortsätt så i 20 min

Vecka 2
Måndag:
Gå 2 min, jogga 2 min, fortsätt så i 30 min
Onsdag: Gå i 2 min, jogga 2 min, fortsätt så i 30 min
Fredag: Gå i 2 min, jogga 2 min, fortsätt så i 30 min

Vecka 3
Måndag: Gå 1 min, jogga 2-3 min, fortsätt så i 35 min osv.

Var noga med att kombinera jogga/gå på ett sätt som känns behagligt för dig själv.
Om jogging inte är någonting för dig kan du prova på andra sporter som ökar konditionen.
Simning & stavgång kan jag rekomendera.



Kommentarer

Skriv här:

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback