Känn pulsen slå


Nu ska jag ta upp en sak som det antagligen råder delade meningar och åsikter om. Jag måste tipsa om den här boken. Uppföljaren av Vingklippt ängel - Känn pulsen slå av Berny Pålsson. Folk ser henne som ett skämt många gånger, och att hon är en dålig förebild för unga människor med självdestruktivt beteende. Jag beundrar den här människan. Hon har schizofreni, vilket det sägs att man aldrig kan bli frisk ifrån. Att vara schizofrenisk är ständigt en kamp mot livet i samhällets vardag. Ändå, har den här tjejen lyckats skriva en bok om sitt liv. Om kampen mot sig själv och sin sjukdom. Många ser ned på henne, för att hon anses som ett psykfall, att hon drar ned andra människor osv. Att självdestruktivitet smittas, det vet man. Men det gör också kloka ord och livserfarenhet. Det är läsaren själv som redan innan den öppnar boken bestämmer sig för om man ska lära sig någonting, eller om man ska se innehållet som något oseriöst. Jag tycker att Berny är underskattad. Hon vill få alla att inse att man ska välja livet framför döden, skratta framför att gråta och att leva istället för att dö. Det är så starkt att jag inte ens hittar orden. Hon är värd det finaste pris man kan få inom litteratur, eftersom hon trottsar allting och skriver för att ändra läsarens åsikter.
Hon ändrade mina, bara genom förorden i boken.

Kommentarer
Postat av: Anonym

vingklippt ängel var som din bibel förut emma. låt inte denna bli det igen.

2008-06-13 @ 11:44:11

Skriv här:

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback