Alla tiders musik!

Nu har jag analyserat låtar så det står härliga till. Många säger ju att mina musiktips är bra, och för att göra det mer personligt har jag valt ut rättså olika låtar, olika genres och känslor så det ska passa. Så har jag ju självklart talat om varför låtarna har mitt hjärta i sina händer. Enjoy!

Carla Bruni - Raphael
Inte för att jag förstår vad hon sjunger om, men antagligen en pojke. Låten är varm, glad. Men jag får en känsla av att budskapet är sorgsamt. Det blir en fin kontrast. Jag vill ligga i sängen med linnepyjamas och halsa ur en rosévin-flaska till den här låten.

Goldfrapp - Strict machine
Ska man bli hög ska man bli det till den här bruden. Man får ungefär samma känsla som Smala Sussie har när hon är nerdrogad och åker kundvagn med Pölsa i mataffären, när man lyssnar på Goldfrapp. Just strict machine är lite mer klass. Typ Stureplan, kokain, diamanter och champange.

Shayne Ward - No U hang up
Ärligt talat. Kanske det bästa som någonsin gjorts i R'n'B-vägar. Melodin, ljudeffekterna, rösten. Det klickar sådär farligt mycket som det gör när man ser sin första kärlek i ögonen för första gången. Jag har väntat på den här låten länge. Jag är så less på alla gulle-gull killar i den här genren som smörsjunger och gråter ut sitt hjärta i en riktig mes-ballad. Så tack, Shayne Ward, för att jag fick en lovestory som inte luktar bränt smör.

Bob Sinclair - Together
Workout-låt utav dess like. Den har precis rätt tempo  för både joggning, styrketräning och allt där emellan. Det är såna här låtar som får en att fortsätta träna och ta i, när man egentligen bara vill lägga sig ner och aldrig röra en muskel igen. Refrängen är så klockren.

Florence Valentin - Där jag borde va
Håkan-vibbar som luktar sommar. Det är den här låten jag vill lyssna på när jag sitter på bryggan med benen i vatten en sen sommarkväll och pussar på världens finaste pojke. Det kan nog inte passa bättre än handen i hansken skulle jag tro.

Billie the vision & the dancers - Overdosing with you
Den handlar om Desperate housewifes. Bara det. Det jag älskar med den här låten är att sångarna håller en slags konversation, och den kvinnliga sångerskans röst är klar och sockersöt, medans hans är krasslig och lite oslipad.

Hotchip - One one one
Just Hotchip överhuvudtaget har jag lite förkärlek till. Inte för att deras musik är den bästa, utan för just dom. Det är killar som drar på sig en yllestickad tröja över lite för långt och ruffsigt hår, petar upp glasögonen och samlas för att ha musikverkstad istället för att hänga ute och snacka in på småtimmarna. Deras musik är så anti-cool att den blir cool.

Kylie Minogue - Wow
Riktig girlylicious-låt. Man ska lyssna på den på högsta volym när man springer omkring hemma med blött hår, målar tånaglarna, fixar sminket och väljer ut outfitten (samtidigt!). Det är en riktig på G låt. Trotts att när hon sjunger "wow" i refrängen förstörs hela låten för en sekund. Men verserna och allt annat innan wow:et, gör att det förlåtligt.

Lykke Li - I'm good, I'm gone
Jag vill ligga med alla bra vänner på en gräsmatta, under ett stort träd & äta skagensmörgåsar till den här låten. Verserna är lite små-söta, och även om det låter som hennes röst ska spricka ibland - gör den aldrig det. Snyggt som 17. Refrängerna är mer snygga. En sötsnygg låt helt enkelt.

Taken by trees - Only yesterday
Låten är så enkel, ren och ärlig. Det är en sånhär låt man ska lyssna på när hela hjärtat brister, och man bara vill gråta ut. Låten skriker saknad och ånger. Jag får en bild av en trasig 13-åring som har förlorat sin första kärlek. Hon ligger gråtandes under lakanen med mascara i hela ansiktet. Men den är fin att lyssna på, även om man är glad.

Macy Gray - Why didn't you call me
Öl, biljardbord, svettig liten pub, mingel. Den är charmig, och hennes röst har världens djup.

Kommentarer
Postat av: MagenKantarella

Halva din blogg saknas, så att du bara vet. vänstra sidan av dina blogginlägg är borta.

och så är billie the vision and the dancers jäkligt bra.

2008-03-13 @ 22:27:23

Skriv här:

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback