Börja aldrig banta

Jag började banta när jag var 12 år. Jag har under nästan hela min barndom ansetts som mullig, men att det ändå var en hälsosam vikt eftersom det skulle bli en stadigare vikt med tiden. Jag har aldrig blivit retad eller mobbad i hela mitt liv, och det var aldrig någon som sa till mig att jag var stor. Tills min pappa gifte om sig, och hans nya fru tyckte att jag var tjock.

Det började med att jag inte åt på en hel dag. En dag blev 2. Två dagar blev en vecka. Jag drack bara te och vissa dagar var det så illa att jag höll för andan när jag gick förbi pizzerior eller liknande. Under en vecka försvann nästan 5 kg och jag blev inspirerad till att bli ännu smalare. Speciellt när kommentarer som "åh, vad smal du blivit" & "vad fina smala lår du har fått" blev allt vanligare. Jag såg bara något positivt med att vara smal.

Jag började räkna kalorier. Åt inte mer än 350 kalorier, drack mest vatten och te, sprang upp och ned i trapphuset när jag blev rastlös, gick upp 1 timme tidigare än jag behövde bara för att ge mig ut och springa. Om jag hade ätit något jag egentligen inte ville äta, gick jag in på toaletten och stod länge och skrattade åt min degiga mage eller min dubbelhaka(som egentligen inte ens existerade).

Jag slutade umgås med vänner. Vänner innebar fika, filmkvällar fyllda med chips, smågodis, läsk och vin. Jag klarade det inte. Jag minns att varenda gång jag hamnade i en "ät" situation, satte jag mig ned och tittade på hur tjocka mina lår var. Då kändes det helt plötsligt väldigt onödigt att äta.

En dag orkade jag bara inte mer.
Jag var less på alla laxeringsmedel, äppelcidervinägerspiller och förvridna matvanor som fräte sönder min magsäck. Jag orkade inte känna att jag höll på att bli en del av idealet. Ibland när jag och Emil tittade hyrde film köpte jag till och med smågodis och jag tog en tesked honung i teet på morgonen.

Men nu är jag tillbaka där. Min dagbok fylls med ord och hopp om att det ska komma en dag då jag slipper tänka på mat. Då jag kan gå in i en affär och köpa det jag är sugen på, utan att stå och läsa innehållsförteckningen noggrant innan jag antagligen bestämmer mig för att inte köpa den.

Det är en ständig process att anpassa sig till ett normalt liv med normala vanor när man väl hamnat lite snett. Jag önskar att jag kunde vara en förebild och tala om för alla där ute att inte någonsin stoppa fingrarna i halsen, att aldrig mäta centimetrarna runt låren, att aldrig tveka på att äta en bakelse om man är sugen på det och att aldrig i hela världen gå upp tidigt på helgerna för att gå ut och springa tills man kräks. Det finns ingen anledning. Du kommer ångra dig resten för livet, och du kommer ständigt vara förföljd av alla dessa matmonster som världen hela tiden målar upp.

Det är svårt för mig att skriva det här, speciellt när jag samtidigt sitter och surfar på olika "gå ned i vikt"-sidor. Någonting i mig säger att man inte behöver det när man väger 57 kg (i mestadels muskler). Men jag har varit där en gång, och jag kommer komma tillbaka flera gånger.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Fantastiskt.

2008-09-11 @ 22:43:57
Postat av: you know who

jag känner igen mig hela tiden, och mår dåligt varje dag pga det. Men hur slutar man? det går, men vart ska man börja?

2008-09-11 @ 22:55:23
Postat av: XONX

Trevligt :P

Postat av: e

hur kan man säga ssssssåå till ett barn >:O gud var arg jag blev... men jag tycker att du har ideal kroppet och bör verkligen inte gå ner i vikt!!

2008-09-12 @ 08:20:42
URL: http://quodii.blogg.se/
Postat av: erica

madde har vänt upp och ner på ditt liv, hon har försökt förstöra dig på alla sätt som finns, hon har tagit en del ifrån dig, halva dig och du vet nog vem jag pratar om då.

Det jag vill komma till är att hon gjort dig mer illa än vad du kan förstå, och det absolut viktigaste just nu och hela i ditt liv, är att aldrig lyssna på den horibla människan någonsin igen.



Love u, ren veritas vännen

2008-09-12 @ 15:22:02
URL: http://ericaskrika.blogg.se/
Postat av: amanda

em, jag har mat nojor varje dag. varje dag ser jag min bullmage och jag får ångest när jag äter en liten skål med chips. jag menar inte att jag inte är smal, jag är normal och tycker om min kropp men jag skulle behöva ett hälsosammare liv med tanke på hur mycket jag stoppade i mig förut. jag behöver dricka mer kalk annars kommer inte min kropp orka bära mig när jag är typ 75 år. jag har däremot inga bantningstankar. och din styvmamma kan ju ta sig nånstans, för ema du är jävligt vacker måste jag säga. och för mig är du en stor förebild och mycket god vän. tack för att jag har dig



jag älskar dig <3

2008-09-12 @ 15:29:10
URL: http://fernqvist.blogg.se/
Postat av: erica

nu vet jag inte vad jag ska svara <3

2008-09-12 @ 18:55:00
URL: http://ericaskrika.blogg.se/
Postat av: patricia

wow. där steg du verkligen i aktning hos mig.

jag håller med föregående talare;

Du är galet vacker och en stor förebild, inte bara för mig, men för många andra.

<3

2008-09-12 @ 18:58:37
URL: http://fabulouz.blogg.se/
Postat av: amanda

Oja, mycket mer måste vi umgås. Glöm aldrig vem du är Ema. Du är en sådan stark människa. Vi får bestämma nån lek-dag.



jag älskar dig min vän <3

2008-09-12 @ 19:20:02
URL: http://fernqvist.blogg.se/
Postat av: Joanna

välkommen till klubben.

och tro mig, jag har varit där och gått längre som du kanske vet. det är INTE värt det. men det vet du kanske redan. försök! bli inte sjuk

2008-09-13 @ 18:07:24
URL: http://jooannas.blogg.se/
Postat av: Joanna

det är jättebra ema. anorexi, bulimi eller ortorexi ska inte drabba någon jäkel!

jag är på G, jag ska skaffa hjälp efter studenten.

2008-09-13 @ 18:14:29
URL: http://jooannas.blogg.se/
Postat av: Linnea

Jag känner inte för att skriva någon lång predikan eller för att sätta ihop en massa små fina ord. Men jag vill bara säga, ema, du är så jävla bra och vacker. Hoppas du vet det raring.

2008-09-14 @ 23:23:46
URL: http://cinderandsmoke.blogg.se/
Postat av: Miss C

"Jag var less på alla laxeringsmedel, äppelcidervinägerspiller och förvridna matvanor som fräte sönder min magsäck."



fy... känner igen mig så väl i det du skriver. haft anorexi i snart 3,5 år. kroppen mår bättre nu när jag blivit normalviktig. men psykiskt mår jag skit. känns som att jag aldrig kommer ha ett normalt förhållande till mat igen.... =/

2010-01-14 @ 09:00:57
URL: http://missc.devote.se/

Skriv här:

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback