Read me



Senast köpta inbundna bok

Måste varit Inte som andra döttrar - Deborah Spungen, över ett år sedan. Jag läser helst pocketböcker, det är mycket mer behändigt.
Senast köpta pocketbok
Låt den rätte komma in - Johan Ajvide Lindqvist, i och för sig också ett tag sedan. För jag tycker mer om att låna böcker. Det är alltid lika spännande att bläddra längst bak för att se datumstämpeln, ibland är det en vecka innan, ibland flera år sedan någon lånade den sist. Och så luktar redan lästa böcker lite speciellt.
Favoritgenre
Kan nog inte ens svara på det. Jag tycker om krångliga böcker, gärna som är verklighetsbaserade och som sliter tag i hjärtat. Eller böcker som målar upp fantastiska karraktärer, det är det mest unika.
Ultimata längden på en bok
Jag tycker verkligen inte om för långa böcker. Även om man kan tro det om mig, men jag gillar laddade händelser, när saker inte är utdragna till max. Jag skulle säga runt 300-400 sidor. Inte mer.
Favoritbokhandel
Jag säger hellre biblioteket, eftersom jag kan gå dit och strosa omkring i flera timmar. Småläsa lite ur en bunt böcker, låna hur många som helst på en gång och gå ut mycket nöjd och inte en enda krona fattigare!
Favoritbibliotek
Jag tycker biblioteket i skolan är oförskämt bra, det är bra urval utav böcker och välsorterat. Kanske för att just allting är riktat till min målgrupp. Men annars måste jag väl säga Jakobsbergs bibliotek, kanske mest för att det finns ett enormt läsrum med fönster från golv till tak.
Favoritplats att läsa, i hemmet
I soffan med fötterna mot fönstret, fast nu har jag flyttat så får väl skaffa mig en ny plats. Balkonger och uteplatser är alltid ultimata platser att läsa på så länge det är behagligt väder eller sommarkvällar.
Favoritplats att läsa, utanför hemmet
Om jag ska åka långt så är det på bussar eller på tåg. Med människors sorl i bakgrunden, med omgivningen som rusar förbi utanför. Det är så himlans härligt. Hängmattan under björkarna på landet är också oslagbart.
Fem författare som du alltid köper i inbundet format
Det är så mycket enklare med pocket, den enda gång jag köper inbundna böcker är väl kanske om jag ska ge bort dom i present till någon, för att det ger en finare känsla. Dock har jag alla mina favoritböcker i inbundet format, kanske bara för att de inte ska bli så himlans utslita och falla isär.
Bästa lässnackset
Jag äter sällan när jag läser, dock är té en stark följeslagare när jag ska läsa. Helst mitt rooibos cheesecaketé, det höjer stämningen oerhört, speciellt under vinterhalvåret.
Bästa bakgrundsljudet vid läsning
Regn känns kanske lite klyschigt, även om det inte finns något mer avslappnat än smattrande regn mot fönsterbläcket. Fast fågelskri och ett behagligt radioprat känns också obligatoriskt. Jag har lite svårt att läsa till musik, så helst avstår jag ifrån det.
När på dygnet läser du helst
Det finns ingen tid som inte är tillräckligt bra. Vid frukostbordet på helgmorgnar, i rusningstraffiken på tåget, när sömnmonstrerna tränger sig på. Alla tider är bra tider för läsning.
Bästa bakfylleläsningen
Inredningstidningar eller någonting då man inte behöver anstränga sig vidare mycket
Bästa kollektivtraffikläsningen
Jag vill egentligen säga Metro, för jag läser oftast varenda sida på tåget om jag bara pendlar mellan jobbet eller skolan, för det tar inte så lång tid. Men diktsamlingar eller mina favoritböcker utav Gunnar Ardelius som har en tendens att bara ligga i väskan utan att jag minns att jag lagt dem där. Det som finns till hands helt enkelt.

Hittad hos Jennifer






Kommentarer
Postat av: T

Jag har läst din blogg ett bra tag nu och tycker den är helt underbar. Skulle vilja passa på att tipsa om en bok, om du inte redan läst den. "Extreamly loud and incredibly close" av Jonathan Safran Foer. En av de absolut bästa jag någonsin läst och som jag tror du skulle uppskatta :) läs den!

2009-07-03 @ 12:26:24
Postat av: ebba

läser man metro på tunnelbanan är man en mogen medborgare. det är ju liksom underförstått.

eller gud förbjude att man läser DN, då är man ju praktiskt taget senior oavsett ålder.

Postat av: M

Alltid lika inspirerande <3 !

2009-07-03 @ 22:01:36
URL: http://opq.blogg.se/
Postat av: s

ooibos cheesecaketé,



vart kan man hitta det och hur mkt?:)

2009-07-04 @ 06:23:50
Postat av: Anonym

oh. böcker. jag älskar, verkligen älskar böcker. jag kan läsa dag ut och dag in. det finns inget stopp. att dyka in i en okänd värld och i slutet av boken förstå den, har levt i den - det är fantastiskt!



kramar till dej.

2009-07-08 @ 17:31:22
URL: http://tvillingsjal.blogg.se/

Skriv här:

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback