Samlarsaker



Jag samlar på askar & burkar. Jag har en hel del nerpackade i flyttkartonger nere i källaren, fula som fina, små som stora. Men de allra finaste har jag självklart framme. Och en regel i mitt lilla samlande är att - åtminstonde försöka - inte köpa några. Bara få. En samling blir mycket finare om det finns lite historia bakom sakerna.

Både burken och  den rosa asken har saker gemensamt. Den rosa med grodan fick jag i namnsdagspresent när jag var 9 utav mormor. Den fanns i en butik som heter Englaro på mitt landställe, och den var väl kanske lite för dyr för att vara så liten. Så hur mycket jag än tjatade och bönade fick jag den inte. Så på min namnsdag får jag frukost på sängen av min mormor och på brickan tillsammans med varm choklad stod den. Lyckan var total. Nu rymmer den halsbandsberlocker som betyder lite extra.

Den andra, också en namnsdagspresent. Också från en liten affär ute på vischan. En antik affär den här gången. Den här burken har tydligen varit en kakburk på 1800-talet påstod hon i butiken. Jag blir glad av den här burken, för människorna ser så glada ut, den är färgglad och den är framför allt stor. Så när någonting ligger i vägen kan jag bara slänga ned det i burken. Underbart. Därför ligger det mest småplock i den. Som hårspännen, en kokostvål, parfymprover, en kam och ett fint läppstift.

Den sista, den glittriga. Det här är väl klyschigaste asken man kan äga. Sån där typisk från 90-talets Indiska. Hur som helst så fick jag den av en pojke som var kär i mig när jag gick i 1an. Jag minns det så väl när han kom fram till mig på den stora trappen utanför matsalen och räckte den till mig. Sen sa han "du har fint skratt" och så sprang han där ifrån. I asken låg det ett brythjärta i silver, omsorgsfullt paketerat med bomull. Kanske det finaste jag fått någonsin.

Det var mina askar det.

Bilddagboken för de som undrat:
Cadeau

Kommentarer
Postat av: Anonym

emi jag saknar dig! måste ses nån dag ju <3

2008-06-16 @ 23:41:43

Skriv här:

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback