Teatime

Nu kommer det ett te-inlägg. Jag förknippas ofta med te, och det handlar alldeles för lite om just te i min blogg. Så till alla kaffe-älskare eller te-hatare, hitta en annan blogg.
image798
Jag har nästan aldrig mjölk i teet. Bara om jag dricker chai. Annars tycker jag att det inte riktigt passar. Det skär sig på något sätt, inte bokstavligen. Men det går bara inte riktigt ihop. Så vart kommer då det här mjölk-i-te-påhittet ifrån? Jo, rätt charmig story egentligen. Det var på 1700-talet som engelsmännen hällde mjölk i sitt te för att inte porslinskopparna skulle spricka av värmen. Sen blev det en tetrend att ha mjölk i. Sad but true.

Använd te till annat syfte än att dricka det:
~ Fyll en nylonstrumpa med teblad och lägg sedan i skorna för att få bort dålig lukt
~ Lägg två använda tepåsar under ögonen för att motverka svarta, trötta ringar
~ Det sägs att blommor och buskar växer bättre av använda te-blad
~ Lägg i grönt te eller örtte i fotbad eller i badkaret

Skrock
~ Luftbubblor som samlas på ytan i tekoppen betyder att pengar är på väg.
~ Små teblad som flyter upp i koppen förebådar att det kommer gäster.
~ En tekanna som droppar på bordet betyder att lycka väntar.

"Om du är kall värmer dig te; om du är varm svalkar dig teet; om du är nedstämd så muntrar teet upp dig; om du är orolig så lugnar teet dig."
William Gladstone, Brittisk premiärminister

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Vad som än händer dricker jag mitt te."
Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu 800-talet

Kommentarer
Postat av: Anonym

vilken stilmall har du? :)

2008-03-04 @ 17:00:56
Postat av: Darja

Känns som jag läst alla dina inlägg nu, vill bara säga att det låte jätte bra och ser bra ut. Ska verkligen satsa nu på att börja skriva mer, det är verkligen kul att läsa andras bloggar.
Vill bara säga fortsätt som du gör :)

Postat av: liisa

men -.- suger du eller hahaha

2008-03-04 @ 20:32:29
URL: http://widstrand.blogg.se
Postat av: evelina

håller med dig totalt på det dära med mjölk i te. det blir bara äckligt. det är liksom inte te längre :o hahah

2008-03-04 @ 21:59:47
URL: http://sartori.blogg.se

Skriv här:

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback