Svar på era frågor! (Uppdaterad)


Vilken är din favoritblogg?

Jag har egentligen ingen. Det finns ingen som jag läser alltid eller bara måste läsa varje dag, tyvärr. Men jag gillar Style Rookie galet mycket. Bara för att hon är så konstig, liten men skarp och vågar leva i den här gråa världen. Hon blir nog något alldeles särskilt någon dag ska ni se. Kanske president, kanske serietecknare. Vem vet.


Vad fick dig att börja blogga?
En känsla jag gick omkring med länge. Jag vet att jag kan skriva & uttrycka mig, även om jag ibland inte vill erkänna det. Jag tycker att om man har en talang, eller en gåva av något slag, då ska man ta vara på den. Jag valde att ta vara på min genom att skriva av mig & se om folk gillade det jag skrev helt enkelt. På så sätt har jag utvecklats och fött ett nytt förtroende för det jag älskar att göra.


Vad är det för ingredienser i jordnötssmör? Skulle du kunna gör ditt egna om du fick chansen?
Jag antar att det är mycket jordnötter! Jag skulle nog inte kunna göra jordnötssmör, eller inte något smakfullt i alla fall. Jag kan slänga ihop det mesta med lite vilja, men jag är inte bra på att baka & göra saker där man måste ta till mått och deciliter. Jag kan laga mat för då får man göra lite som man vill, och då blir det bäst.


Vart bor du?
Jag bor i Spånga, som ligger 12 pendelminuter ifrån huvudstaden. 42 trappsteg upp har jag till min lägenhet som jag delar med min mamma & min lillasyster. Det är mysigt i Spånga. Det finns inte särskilt mycket, två second hand, kullerstenar, matbutiker, ett litet torg och sånt nödvändigt. Men inte så mycket mer. Jag trivs här men skulle inte ha något emot att flytta här ifrån heller.


Har du något boktips?
Jag har läst mycket bra i mitt liv. Men jag skulle verkligen rekomendera Maskrosungen, Låt den rätte komma in, böcker av Gunnar Ardelius och Ralphs party. Överlag gillar jag böcker som målar upp personligheter utan dess like, böcker & texter som man kan relatera till och böcker där inga ord är överflödiga.


Hur länge har du & din prins varit tillsammans?
Om en vecka prick, den 1 december alltså, har vi varit tillsammans i 3 år. Lite till och från, men vi har alltid funnit varandra i kaoset. Emil är inte bara min prins, utan också min bästa vän och han är den knäppaste, vackraste, finurligaste, smartaste och härligaste personen jag vet. Jag älskar honom så otroligt mycket och jag vet att det blir många, många år till.


Hur träffades du och din pojkvän?
Vi träffades genom skolan. Han gick i min klass i sjuan. Allt började med ett snöbollskrig och mina vantar blev genomdränkta efter all snö. Jag stod trottsigt vid skåpet och skulle lägga in mina vantar, och då offrade han sig och tog dem i sitt skåp. På den vägen var det. Men jag var nästan lite halvkär i honom ända sen första gången våra ögon möttes. Och jag är lika kär fortfarande! 3 år senare.


Vad lyssnar du på?
Angus & Julia Stone, Amy Winehouse, Beatles, Belle and Sebastian, Billie the vision & the dancers, Carla Bruni, Coldplay, The Cure, Elliott Smith, Hello Saferide, The Killers, Lars Winnerbäck, Regina Spektor, Rufus Wainwright, Saturday looks good to me, Sophie Zelmani & Veronica Maggio är mina absoluta favoriter. Jag faller för rösten och dolda budskap.


Har du någon gång varit i Paris eller i London?

Jag har aldrig varit i Paris, men jag drömmer om det, precis som jag drömmer om massor med andra storstäder. London har jag varit i. Fast inte med flit. Jag mellanlandade där en gång när jag var påväg hem från Florida för flera år sedan. Det var kaos i trafiken då och mitt plan därifrån var 2 dygn försenat. Så det fick bli London i 42 timmar. Jag upplevde det mest som ingenting då.


Kan du snickra?
Ja! En dold talang kanske. Om jag någon gång skulle hamna fel i livet och sluta som ensam, så skulle jag allt kunna snickra mig någonting utan en mans hjälp. Min morbror har byggt hela sitt hus från grunden, helt ensam och min morfar är ett riktigt klåfinger. Så det kanske finns i blodet.


Vad vill du få ut av ditt liv?
Jag vill resa och upptäcka världen. Speciellt Asien, Frankrike och Ryssland. Sen vill jag utbilda mig till psykolog, kanske jobba på ungdomshem eller med ungdomar som råkat ut för trauman eller har problem med narkotika, ätstörningar osv. Jag vill verkligen hjälpa människor, för jag vet att jag ständigt skulle växa som person och känna mig stark & lycklig i längden. Självklart vill jag ha familj, 3 barn och så vill jag gifta mig med min Prins!


Om du skulle flytta till utlandet vart skulle du hamna då och varför?
New York. Sen jag var där första gången har det känns som mitt hjärta befunnit sig där istället för här hemma. Det är en fantastisk stad, allting finns tillgängligt och alla är oerhört trevliga och generösa. På många ställen som jag besökte flera gånger under min resa dit, kändes det nästan som man fick en personlig relation till de personer som man mötte där. Staden sover aldrig, och det är väl det jag gillar mest.


Om du fick göra vad du ville utan några som helst konsekvenser vad hade du velat göra?
Umgås med personer som jag förlorat & valt bort på grund av mitt förhållande. Eller skriva ett brev till min pappa. Men båda delarna är lite för privat för att ta upp här.


Har du några dolda talanger?
Jag är väldigt vig, jag är väldigt kreativ när det kommer till matlagning, jag kan i princip en hel låttext efter att ha hört låten en gång.. Finns säkert mer.


Vilken är din favoritlåt av alla låtar, och ditt favorit ord av alla ord?
De finaste låt jag vet är utan tvekan Rufus Wainwright - Hallelujah och Lior - This old love. Jag kan gråta, minnas, le och känna till de här låtarna. Dem är fantastiska. Jag gillar orden fotölj och marmelad, för det ligger så bra i munnen. Säg det så förstår ni!


Den bästa diktsamlingen?
Det finns en diktsamling som heter "Salt", den är lite svår att förstå sig på. Men det är det jag gillar med den. "Blir du ledsen om jag dör?" är också helt fantastisk. Gå och låna dem på biblioteket vettja!


Vad tycker du om pojkar som luktar kaffe och tobak med höga käkben och mörka ögonbryn?
Jag tycker dem är vackrast i hela världen. För min Prins luktar alltid tobak & kaffe, har höga käkben och mörka bryn. Han är så vacker att jag får ont ibland.


Vad kostar det naturläkemedlet som man somnar av?
Det heter Neurol Verina (tror jag) och det kostar nog runt 2 hundralappar.

Var hittar du din inspiration till allt (bloggen, livet)?
Jag hittar inspiration i precis allt. I min familj, när jag ligger brevid min Prins och bara får vara, när jag pulsar genom decimetertjock vit, nyfallen snö, när jag sitter på uteserveringar på sommaren med en fin vän, när jag gör tékopp efter tékopp under alla sömnlösa nätter, i böcker & musik, kanske i filmer, hos pojkar som jag älskat genom alla år (jag pratar om vänner här).. Det finns inspiration överallt.


Vad tänker du på när du inte kan sova?
Jag försöker att inte tänka alls, för jag är en ältare och det är oftast pga just det som gör att jag ligger sömnlös alla nätter. Men jag brukar försöka tänka på fina saker jag varit med om under den närmsta tiden, ord som kan bli texter imorgon, hur mycket jag uppskattar vissa saker, vad jag kan göra bättre.. Massor med saker.

Vilket ljud respektive lukt är den bästa du vet?
Kyssar. Utan tvekan. Min mamma sa förra veckan att jag låter jättemycket när jag kysser någon. Men jag gör nog det lite med flit för det låter så oerhört mysigt. Det som doftar absolut godast i hela vida världen är när mamma precis tvättat, vaniljdoftljus, min pojkvän när han vaknat (han luktar sömn på något sätt), och glögg.

Vilken är din favoritlåt med Belle and Sebastian?
If she wants me tycker jag är fantastiskt bra! Lyssna på texten, den är väldigt välbeskriven och tjusig.

Om du fick fritt val att skriva en bok, vad skulle den handla om?

Svårt. Jag har alltid velat skriva en bok, och jag har tänkt mycket på vad den skulle handla om. Men den skulle nog handla om kärlekens krångliga vägar, för det är så ofta man blir oförstådd och hur man än gör blir någon sårad. Så skulle jag skriva boken så att den var sedd ur två vinklar, kanske tre. Huvudpersonen skulle vara en flicka som var vilsen och sökte tröst i pojkar som hade speciella näsor.

Har du några tips till att få bättre självförtroende? Isåfall, vilka?
Det är viktigt att kunna uppskatta sig själv. Att kanske skriva ned saker varje dag som man uppskattat hos sig själv/i andra eller någonting fint man gjort. Sen är det viktigt att ha mål. Kanske att man ska stå inför klassen och redovisa utan stödord, om man nu skulle tycka det var jobbigt att prata inför människor. Om man når målet, kommer man känna sig säkrare i sig själv & det kommer gå galant nästa gång.

Finns det någon som förändrat ditt liv? Om ja, vem och hur då?
Emil, utan tvekan. Han kom in i mitt liv när allting bara var svart och en enda stor grå sörja. Han var solskenet i mörkret varenda dag. Och han lyssnar fortfarande på mina gråtande historier som egentligen är rätt meningslösa, han bryr sig alltid och kommer och kysser mig i nacken när jag lagar mat. Allt blir mycket finare med han i närheten. Erica & mamma har också varit så otroligt viktiga. Mamma har aldrig gett upp, hon pratar mycket med mig och försöker alltid att förstå - och det gör hon oftast också. Hon är min största förebild. Erica har alltid funnits, även om vi ibland varit långt ifrån varandra. Det är viktigt att ha någon som man vet att man alltid, alltid kan vända sig till.

Vad (tycker du) gör dig till en bra förebild för andra?

Jag är mig själv, jag låter mig inte tryckas ned av fördommar och jag försöker att alltid gå min egna väg, hur svårt det än är. Jag är stark och jag vet vad jag vill även om jag bara är 16 år, och jag tycker det är en fantastisk egenskap och jag önskar att alla vilsna flickor och pojkar kunde ha den i tonåren när saker är krångliga och alltför svåra.

Om du fick ändra en sak i världen, vad skulle det vara?

Utan tvekan alla ideal. Jag mår dåligt av dem varje dag, för jag hör hur smala flickor vill stoppa fingrarna i halsen, även om dom inte säger det. Man ser saker i folks ögon, hur dem mår och vad dom känner. Egentligen sitter det ju i hjärnan, men jag skulle även vilja påstå att det från början sitter i samhället, och det var väl kanske ingen nyhet. Dessutom tycker jag att det många gånger saknas resurser och anställda inom psykriatrin och liknande yrken. Terapi är viktigt för alla människor, även om man är lycklig. Jag hoppas att det finns många välutbildade psykologer och terapefter om 10 år. Värden skulle bli en finare plats då.

Kommer du komma tillbaka till skolan och hälsa på någon gång?

Jag planerar att komma på torsdag!


På vilket sätt påverkar din ätstörning dig fortfarande?
Jag har fortfarande svårt att äta vissa saker. Ibland när jag ätit t.ex. glass så vill jag bara lägga mig ned och dö. Men jag har ändå mött mig själv på vägen, så jag mår mycket bättre. Både fysiskt och psykiskt.

Är du på bättringsvägen så att säga?
Ja. Jag skulle anse att jag är frisk till hundra procent. Självklart finns det alltid matmonster kvar, men det gäller nog de flesta. Jag har gått upp 10 kg på cirkus ett år, hälsosamma kilon som jag vet kommit till för att jag tränat mycket. Och bara det gör att jag känner en trygghet i mig själv. Hade dom 10 kilona kommit för något år sedan, hade jag helt förtvivlad.

Har ni fler frågor så fortsätter jag mer än gärna att svara!
Nu ska jag gå ut i snön på en promenad med Min Prins!
Bild:
IrenaS

Kommentarer
Postat av: Jenny

Svar: Åhh, verkar som att jag såg din kommentar lite försent för att hinna med frågestunden, någon ny snart;)?

Postat av: tora

gud va söt blogg! :P

2008-11-24 @ 19:18:52
URL: http://torabottiger.blogg.se/
Postat av: lisa

Du har en grymt fin blogg. Var bara tvungen att säga det :*

2008-11-24 @ 19:33:48
URL: http://leafstream.blogg.se/
Postat av: patricia

åh, vad glad jag blir!

jag har några frågor.



1, om du fick fritt val att skriva en bok, vad skulle den handla om?

2, har du några tips till att få bättre självförtroende? isåfall, vilka?

3, finns det någon som förändrat ditt liv? om ja, vem och hur då?

4, vad (tycker du) gör dig till en bra förebild för andra?

5, om du fick ändra en sak i världen, vad skulle det vara?

6, kommer du komma tillbaka till skolan och hälsa på någon gång? (saknar er nior galet mycket)

och sist:

Jag ser dig som en fin människa. du är mycket optimistisk och verkar ha sjukt bra självkänsla. Men vad/hur gör du för att ta dig igenom de dagar då världen som vart så färgglad innan helt plötsligt skenar nyanser av grått? Då ingenting verkar vara som det ska vara?



tack! <3

2008-11-24 @ 20:05:20
URL: http://prodigal.blogg.se/
Postat av: miss sedgwick

jag hann inte fråga. så jag gör det nu.

vad tänker du på när du inte kan sova?

vilket ljud respektive lukt är den bästa du vet?

vilken är din favoritlåt med belle and sebastian?

puss.

2008-11-24 @ 20:29:10
Postat av: Tora

ja mee :D

2008-11-24 @ 21:35:46
URL: http://torabottiger.blogg.se/
Postat av: Jannie

Godmorgon, idag kommer juldräkterna upp!



Missa in det!

2008-11-25 @ 01:10:46
URL: http://chirlii.blogg.se/
Postat av: anna li

på vilket sätt på verkar dina ätstörnin dig fortfarande?



hur mycket väger du?



är du på bättringsvägen så att säga?

2008-11-25 @ 03:31:32
Postat av: bitte

Hej vill tipsa dig om en super tävling som market2member har.



Värva nån vän och vinn snygga priser.



Har en jättestor julklappssäck med massa vinster.



Allt är gratis gå in här



http://www.market2member.com/invitation.jxp?uid=78d1bddb-e2da-4822-9b05-5a50360bc404

2008-11-25 @ 12:12:03
URL: http://blondiesliv.blogg.se/
Postat av: emelie berglund

starkt av dig och bra jobbet med de 10 kilona, förstår att de vart kämpigt :)

2008-11-25 @ 14:42:08
URL: http://emelieberglund.blogg.se/
Postat av: Liene

Synd att jag missade men så intressant att läsa allt det här.

Vad hesmkt att du haft ätstöningar:S jag hatar anorexia! Önskar at det inte fanns.

2008-11-25 @ 18:05:40
URL: http://lienes.blogg.se/
Postat av: sarah

vilka fina svar! :)

2008-11-25 @ 18:39:05
URL: http://fotografism.blogg.se/
Postat av: Lady Godivas Operation

Hej!

Man ser inte hela texterna på din blogg i Firefox. Vore trevligt om du kunde kolla om det går att fixa till så jag slipper öppna Explorer varje dag när jag ska läsa din underbara blogg! :)

MVH

2008-11-25 @ 19:53:49
URL: http://ladygodivasoperation.blogg.se/
Postat av: Emelie

gud, vilken fin bild! :)

2008-11-25 @ 22:44:14
URL: http://sweeetdreeeams.blogg.se/

Skriv här:

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback