SvD

Här kommer en analys av en tidiningsartikel som jag skrivit i samband med ett svenska-projekt. Tycker att rasism och diskriminering är en viktig fråga, och att alla borde ta sig en tankeställare!



Jag har valt en aktuell artikel skriven i Svenska Dagbladet den 3 november 2008. Artikeln tar upp ett fall om en 49-årig kvinna med etnisk bakgrund på annat håll i världen, som upplevt diskriminering under sin utbildning till busschaufför i Örebro.

Jag tycker att det här är en av de viktigaste frågorna just nu. Världen har alltid varit rasistisk, till och med flera århundraden tillbaka. Men borde vi inte gå åt det motsatta hållet nu? När alla kan acceptera alla individer av olika släkten som vi varje dag möter i matvaruhus, i skolan och flera gånger inom vänskap-/ eller familjekretsen? Kan vi inte ens acceptera de mörkhyade och de mörkhyade acceptera de vita när det finns extraordinära förebilder som t.ex. Baback Obama, Martin Luther King, Nyamko Sabuni, Rosevelt och den svenska kungafamiljen Bernadotte är alla stora personligheter med olika etniska bakgrunder att se upp till. Så varför är det lättare att få ett jobb med namnet Andersson än Muhammed? Varför ska invandrare i Sverige behöva stånga sig blodiga för att komma någonvart i karriären och för all del hitta sin plats i samhället? Jag tycker det är vidrigt hur samhället ser ned på människor som flytt till det här landet i hopp om en bättre framtid. Kan vi inte se någonting positivt i det alls?

Så hur kommer det sig att det förekommer så mycket rasism både på arbetsmarknaden, i skolor och på gatan rakt framför våra ögon? Jag tror dels att det beror på att många svenskar, som är väldigt patriotiskt lagda, anser att invandrare kommer till vårat land och "tar över". De tar lediga jobb ifrån oss, de är allmänt otrevliga och dem kostar Sverige en hel del pengar. Men är det verkligen så, eller är det bara förutfattade fördommar?

Jag skulle absolut tro det senare. Om du flydde till ett annat land då ditt eget land var i t.ex. krig, skulle inte du vilja bli trevligt bemött? Hur skulle det vara att komma till ett nytt ställe, utan några igenkännande ansikten, utan att behärska språket och utan att ha någonstans att ta vägen - där alla hade fördommar om just dig. Att du är en otrevlig invandrare som bara kommer ställa till i det här samhället? Att du antagligen har en kriminell bakgrund eller liknande?


Som slutsatts tycker jag att det här är allt för sorligt. Jag tycker att man redan som ung borde ha undervisning om hur människan fungerar socialt & kulturellt, kanske som ett grundämne. Då lär man sig tidigt att kritiskt granska samhället på rätt sätt, och inte bygga upp en tro på en hel hop fördommar.
Världen skulle bli en bättre plats om vi bara kunde lära oss att acceptera.

Källa: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1984049.svd


Kommentarer
Postat av: Sofia

_ sånt kan vara jobbigt :/

Postat av: e

Så sant!

2008-11-03 @ 21:31:48
URL: http://quodii.blogg.se/
Postat av: malin

men åh vad smickrad jag blir och glad, byxorna kommer från cheap monday och kostar 400 kr :)

2008-11-03 @ 22:30:43
URL: http://youaresoblue.blogg.se/
Postat av: B R O W N S U G A R

Svar: ja sjukt fina är dom :)

2008-11-03 @ 22:36:11
URL: http://brownsugar.blogg.se/
Postat av: Fiffi

Har inte lärt mej svara på kommentarer än; så jag gör det här istället: tusen tack :)

2008-11-04 @ 01:01:40
URL: http://sofielinnea.blogg.se/fiffigt
Postat av: Anja

Svar:

Jag vet, muuums!

2008-11-04 @ 08:33:03
URL: http://originalet.blogg.se/
Postat av: Sara

Fin blogg! :)

2008-11-04 @ 14:13:39
URL: http://once.devote.se
Postat av: JOANNA

sv: jag är inte så duktig egentligen så duktig kan jag säga haha. bara nua tt jag somnar tidigare o är piggare på morgonen=)

2008-11-04 @ 17:47:19
URL: http://byjoanna.blogg.se/
Postat av: hanna

Sv; jassådu, jag har inte frågat min mormor ens. Vissa skor är lite glapp men herregud vad hon måste ha haft små fötter typ 36/37 och mindre midja än mig. Helt sjukt! =)

2008-11-04 @ 18:44:22
URL: http://pannkaka.devote.se
Postat av: anna

viktiga synpunkter!

Postat av: Liene

sv. haha, kreativitet är nog den största sidan hos mig, utan det känner ag mig som död ungefär:)



Bra skrivet.

men tyvärr stämmer mycket på platsen jag bor på att just invandrare själ saker och så, så man har fördomar mot just dom.

Flera knivhuggningar har just orsakats av dem här, och ingen vit har dödat någon. men på samma gång är det själva Svenskarnas fel bakom allt det. Men fördomar kan man ändå inte alltid ha.

2008-11-04 @ 18:50:53
URL: http://lienes.blogg.se/
Postat av: anna

fint skrivet!

Postat av: Michaela

Bra skrivet. Tråkigt bara att du verkligen pekar ut svenskar som de enda bovarna bakom vår snedvridna syn på invandrare.



Jag bor i en väldigt invandrartät stad. Något jag absolut inte har det minsta emot. Och jag har utvecklats otroligt mycket av att det har varit en så stor blandning bland eleverna i min tidigare skola. Men samtidigt finns det så många här som inte hyser den minsta respekt för vårt svenska samhälle. I de flesta länder där utvandringen sker ifrån har de en annorlunda syn på tex kvinnor än vad vi i Sverige har. Något de faktiskt tar med sig och fortsätter med även här. Detta är en stor anledning till att många känner stort förakt emot invandrare.



Visst är det tråkigt att en del av dem ska dra alla över en kant men det är sant. Och därför tycker jag att det är viktigt att se det ur båda synvinklarna när man ska diskutera det. För det är minst lika kränkande att peka ut "svennar" som de dåliga som det är att klanka ner på "blattar".

2008-11-05 @ 17:53:20
URL: http://rocknrollsoldier.blogg.se/
Postat av: Sandie

Hej!

Måste bara säga att jag gillar din blogg jättemkt :)

Tyvärr måste jag bara säga att jag inte helt håller med din artikel. Det är faktiskt inte bara fördomar att invandrare stjäl och ställer till med problem. Kolla in Landskrona (där jag bor) så får du kanske en annan syn på situationen också. Här är det svenskarna som förtrycks, som får stå åt sidan till förmån för invandrarna. Såfort man uttrycker en åsikt är man rasist om det inte passar invandrarna. Så, allt är inte bara svart och vitt.. faktiskt :)



Återigen, jättefin blogg :D

2008-11-13 @ 13:09:49
URL: http://trasbella.blogg.se/

Skriv här:

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback