Svar på frågorna!

Favoritbok?
Jag älskar dig mer än jag behöver dig och jag behöver dig så himla mycket, är nog den bok som jag bokstavligen läst sönder. Vartenda ord tilltalar mig enormt och jag känner mig bara så lycklig och ledsen i omlott när jag läser den här boken. Läs den!


Hur ser din handstil ut?

Den är minimal, snirklig, rund och väldigt mjuk skulle jag väl säga. Såhär:


Vad gör du en vårig dag?
Oj, ingen dag är den andra lik. Men det börjar väl med frukost på balkongen om vädret tillåter, sen kanske jag sitter i en fin park med härliga vänner, äter glass, solar, tittar på folk, grillar och spelar spel.


Hur får du inspiration till texter och noveller? Skriver du mycket sådant (och i så fall: kan du lägga ut fler?)
För mig sitter allting i hjärtat och i magkänslan. Det som vill skrikas ut men som bara fastnar i halsgropen. Det är min inspiration. Saker som tränger sig in på livet och sätter spår i en. Det är det lättaste, svåraste, lyckligaste, jobbigaste och finaste att skriva om. Jag skriver mängder. Jag skriver varje dag många gånger, i sängen, framför tvn, på balkongen, i väntan på tåget. Ni anar inte hur många texter det finns. Och självklart kan jag lägga upp fler!


Favoritord?
Fotölj tycker jag om mest! Det ligger så fint i munnen liksom.


Favoritdialekt, svenska och engelska?
Skånska och brittiska. Folk brukar skratta åt mig när jag säger att jag älskar skånska, men det är så fint med skorrande R och så låter det lite knäppt. Full-i-fan sådär. Jag tycker att det är härligt!


Det vackraste du vet?
Nyvakna pojkar


Vart skulle du bo om du fick bo vart du ville i hela världen?
Det här är en så svår fråga. Det finns många ställen jag skulle vilja bo på, för en tid. Men inte för alltid. Jag har min familj här och jag vill aldrig lämna den helt. Men jag skulle gärna vilja bo i Sicilien, eller ett annat land runt medelhavet. Där det luktar av oliver och apelsinträd. Där berg och havet möts, där solnedgångarna är dominanta och alla känner alla. Jag tror jag skulle vara lycklig då.


Hur vill du att ditt liv ska vara när du är 65?
Jag har precis jobbat klart, sett det mesta av världen och känner att jag kan finna ro. Jag bor i ett idylliskt hur i en charmig förort någonstans. Jag vill vara en sån tant som bjuder grannbarnen på kex när de kommer hem ifrån skolan, även fast deras föräldrar sagt åt dom att inte äta innan maten. Det struntar jag självklart fullständigt i. Jag är fortfarande kär, lycklig och nyskapande. Ålder är bara en siffra, och jag hittar på massvis med saker med mina barnbarn och alla andra barn som vill göra följeslag!


Hur vill du att ditt liv ska se ut om 10 år?
Jag älskar att drömma, men jag tycker att man inte ska rikta in sig för mycket på att leva utefter drömmarna som man målar upp. Jag tror man springer förbi saker som livet har att bjuda på, i förbi farten. Jag vill inte vara någon som lever med tunnelseende, utan jag vill hamna där ödet och slumpen tycker att jag ska vara. Men! Om tio år är jag 26. Då kanske jag redan har hunnit dansa mig nätterna igenom i storstäder som doftar av snabbmat och avgaser om nätterna, prövat mina läppar mot många andra och förflyttat mig runt med världen som spelplan. Det kanske är nu jag vill finna ett ställe där jag kan bilda familj, kanske det där stället vid medelhavet, där jag kan plocka solmogna apelsiner direkt ifrån träden till frukost. Eller kanske en storstad, med lite mindre puls, där stressen är ett faktum, men charmen tonar ned det hela. Jag har en fantastiskt vacker pojke, som vill göra allt med mig. Kanske har vi hunnit få tillskott, en Charlie eller Lily. Vad vet jag. Jag är färdigutbildad psykolog, kanske inom kriminalvården. Det viktigaste för mig är att kanalisera allting i livet, genom att fortfarande skriva och måla. Jag kanske har skrivit en barnbok, eller varför inte en samling med noveller som får unga hjärtan att brista.


Vad har du för sommarplaner?
I sommar ska jag åka till Barcelona med min mamma. Vi ska äta god mat, gå på charmiga marknader, känna på tyger, strosa omkring i kulturparker och bara vara. Sen laddar jag och mina fina vänner upp för tältning vid Skansen för att få se Håkan på första parketten i Allsång (klassiker). Jag hoppas på många fina, långa, varma dagar vid stranden i Ängelsberg, med färska hallon till frukost, kusiner som kittlar en under fötterna på morgonen, cykla in till samhället för att köpa 1 liter mjölk, spela kubb tills knotten är outhärdig. Ja, ni förstår.


Vart fikar du allra helst?
Bönor och Bakat, Sturekatten eller Cafe 60 om klockan är lite för mycket. Fast egentligen är jag en sån som hellre bakar muffins och värmer litervis med te och bjuder hem alla till mig!


Vart shoppar du allra helst?
I huvudstaden. Jag är en riktig H&M människa, men då pratar jag inte om de vanliga ribbade linnena eller jeansen för fyra hundralappar, utan de lite mer utprydda och detaljerade sakerna. Sen har jag en favorit, Myrorna i Sundbyberg. Där finns allt och då menar jag verkligen allt. Det finns fantastiska klänningar ifrån 50-talet, skor som får pulsen att slå max, rosaklädda fotöljer som man bara vill ta hem på direkten och massvis med knäppa hattar. Åk dit!


Vad är kärlek? Hur vet man om man är kär eller bara smickrad utav en människa?
Kärlek är när det kliar i fingrarna, spritter i benen, kittlas i magen och när man inte kan fokusera på vad som händer i omvärlden, för att tankarna springer någon annan stans. Kärlek är också när man får andas  in i någon annans nacke, viska citat i ett kyligt öra, skratta in på småtimmarna och bara titta varandra i ögonen. Att veta skillnaden mellan att vara kär och bara smickrad är kanske någonting av det svåraste som finns. Jag vet liksom inte ens själv. Det sitter i magkänslan och det är vid sådanna tillfällen man måste lyssna på hjärtat och inte hjärnan.


Jag har en fråga och vet inte om den är för personlig, men lever din pappa?
Frågar man ingenting så får man ingenting veta. Ja, min pappa lever. Han bor dock på andra sidan jorden, i Miami för att vara mer exakt. Och det gör ont i mig att behöva säga att han aldrig riktigt har varit en pappa. Jag saknar honom ibland, men jag vet inte vad det är jag saknar. Pappan jag aldrig fick kanske. Så länge han håller kontakten med min syster så är jag lycklig.


Vilka personer (kända) inspireras du mest utav?
Caroline Af Ugglas, för att hon är så genuint ärlig, rak och unik. Det är svårt att inte falla för ett mönster när man bor i mellanmjölkslandet. Och om man råkar vara en sån som inte går efter normer, så blir man lätt utstött eller anklagad för allt mellan himmel och jord. Jag har dessutom alltid älskat Carolina Gynning, jag tror att det är för att jag känner igen mig i henne. Hon talar lite innan hon tänker, vilket kan vara bra många gånger, för det är så sanningen kommer fram i många fall. Hon har nog också fått stå på sig en hel del för att inte behöva bli dömd efter utsidan, vilket jag tycker är så synd att man ska behöva göra. Jag eller någon annan, ska aldrig behöva försvara oss för att vi ser ut på ett speciellt sätt. Det är synd att samhället fungerar så.


Vilka är dina favoritfilmer?
Vicky Cristina Barcelona och Eternal sunshine of a spotless mind är väl de som fastnat mest. Båda är skeva kärlekshistorier på både gott och ont. De är lite poetiska, har dolda budskap och fantastiska repliker. Se dom!


Vad tycker du är meningen med livet?
Att finna sig själv och att veta vem man är.


Om du fick göra precis vad som helst en dag, och du skulle aldrig behöva ta itu med konsekvenser eller liknande senare, vad skulle du hitta på då?
Då skulle jag sätta på mig mina högaste klackar och dansa ut i natten för att kyssa så många pojkar som det bara går. Kyssar är det finaste som finns, även om de är finare med kärlek. Eller så skulle jag vilja kunna sjunga. För då skulle jag stå i en rökig, sunkig bar som luktar utav tuggtobak och whiskey, och så skulle jag sjunga provocerande låtar med omoraliska och politiska influenser.


De topp 10 bästa sakerna du gillar att förtära?
Oj, vilken svår fråga. Det är ju skillnad på saker man äter relativt ofta i vardagen och saker man äter sällan, men som man älskar. Men knäckebröd, blåbärste, vindruvor, gröna äpplen, honung, havregrynsgröt, citronvatten, mörk choklad, sushi och kaffe är saker som jag förtär relativt ofta, och som jag nog inte riktigt skulle klara mig utan.


Favoritdjur?
Tigrar har jag älskat sedan jag lärde mig att gå. De är otroligt vackra och jag tycker de är hemskt graciösa. Sen så måste jag ju säga att jag tycker att kaniner är djur utav en annan värld. Min kanin är helt knäpp, ibland börjar jag nästan undra om hon tror att hon är hund. Hon är inte riktigt normal nämligen.


Favoritglass?
Polkagrisglass, yoghurtglass och Ben & Jerry's Strawberry cheesecake. Jag är en glassätare, så jag tycker om de mesta i glassväg. Men de här 3 får mina glasscravings att dansa.


Kan du beskriva färgen blå på ditt unika sätt att skriva?
Jag tror att om blå skulle vara en känsla så skulle det vara att falla eller flyga. Att känna vinden emot huden och hur kroppen är tyngdlös. Att känna lugn, harmoni, kyla eller likgiltighet. Det är blått.


Var hittar du dina fina bilder?
Jag sparar de flesta bilder som kommer i min väg. De flesta hittar jag på flickr och på fotografers hemsidor. Min mapp på datorn som innehåller bloggbilder, är fylld med mer eller mindre 2000 bilder.


Kommentarer
Postat av: Bea

Jag älskar ditt romantiska sätt att skriva på, jag blir så himla inspererad av din blogg! :)

Postat av: Hanna

Åh, så fina svar! Och modiga, också.

2009-04-12 @ 08:51:57
URL: http://helh.blogspot.com
Postat av: Anonym

du är så klok. och på något sätt tycker jag alltid att du hittar rätt.



och david gray spelas just nu nere i köket. han har jag lyssnat på hela lovet. han är något speciellt!

2009-04-12 @ 12:46:14
URL: http://tvillingsjal.blogg.se/
Postat av: S

jag bara älskar din handstil



- och ditt sätt att skriva <3

2009-04-12 @ 13:14:44
Postat av: Anonym

Tror du inte att du och din pojke kommer vara ett par livet ut?

2009-04-12 @ 13:29:20
Postat av: suss

skånska är ju himla fint faktiskt, jag gillar även norrländska :) de flesta dialekter är faktiskt himla fina. om man ändå själv hade skorrande R.

2009-04-12 @ 14:18:17
URL: http://zuzyzuzyzuzy.blogspot.com
Postat av: carro

måste bara skriva en sak.

allex, en vän ringde till mig. frågade en vardaglig sak som "vilken tid ska vi åka & träna imorgon?" & vi bestämde en tid. sen sa jag "näe, nu ska jag läsa min förebilds blogg så jag blir positiv. hon är 16 år. det är egentligen rätt illa om man tänker på att jag ska fylla 20."



dagar som dessa då jag inte kan sätta ord på mina känslor, läser jag dina inlägg & då känns det bättre :) det är väldigt konstigt tycker jag, haha.



ha en bra dag! :)

2009-04-12 @ 17:19:40
URL: http://caarroekholm.blogg.se/
Postat av: Lesly

åhh vilka fina svar du alltid har på frågor.. Lägga ut fler noveller tycker jag låter som en bra ide =) Och Barcelona i sommar låter ännu bättre ;) Underbar stad. Avis på dig :D

hoppas att du har haft en trevlig påskhelg!



Kram <3

2009-04-12 @ 18:28:38
URL: http://leslita.blogg.se/
Postat av: Lisa

Vilka mysiga svar, gillar att du hellre bjuder hem folk än går och fikar på café. Billigare också för oss fattiga, jue!

2009-04-12 @ 20:38:15
URL: http://dubbelbloggen.blogg.se/
Postat av: Lisa

Fyrtiotvå spänn för te? Det var ju inte lite sjukt. Jag brukar unna mig goda, friska teer från NK, de kostar 39 kr/hg! Vardagslyx för mig.



Kram

2009-04-12 @ 23:43:22
URL: http://dubbelbloggen.blogg.se/
Postat av: carro

vad bra! :) kram!

2009-04-13 @ 00:17:01
URL: http://caarroekholm.blogg.se/
Postat av: Lisa

Rolig läsning fin fina du!

2009-04-13 @ 18:39:46
URL: http://popflickan.blogg.se/
Postat av: Madeleine

Vilka fina svar! Jag tycker du har en fantastisk personlighet :) är så glad att jag hittade din blogg.

2009-04-13 @ 21:37:19
URL: http://www.magiskadagar.devote.se
Postat av: jen

jag gillar hur du skriver! man fastnar

2009-04-18 @ 13:08:55
URL: http://partietraumatic.blogg.se/

Skriv här:

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback