Ladies night

Idag är det kvinnornas dag minsann. Sånt uppskattas, vi är ju trotts allt det vackraste i världen.
Hur som helst. Det finns väldigt många kvinnor som fascinerar mig och som jag alltid kan inspireras och motiveras av. De är nog inte de mest självklaraste idealkvinnorna för vilsna eller drömmande 16 åringar, men jag är väl någon lite utanför ramarna antar jag. De här är mina, svenska, kvinnliga förebilder!


Nina Björk
Varenda gång jag fastnat för ett tidningsuppslag med Ninas ord som innehåll. har jag både slukat det och fascinerats av det till max. Hon är en feminist som skapad uppror ett flertal gånger, men som tycker att varje människa har rätt till frihet. Öppensinnade kvinnor, eller människor överhuvudtaget, är personer som jag vill ha över på tebjudning med detsamma. De är oftast genomkloka och skärpta, lättsamma men samtidigt djupa.


Caroline af Ugglas
För att hon är så genuint unik, egendomlig och raktigenom modig.Mellanmjölks-Sverige verkar ha väldigt svårt för sådana personer, som känner sig själv på en helt annat plan än den man är van vid. Jag älskar hennes sätt att föra sig själv, sättet hon framstår, vågar vara på och sättet hon har valt att leva. Det behövs fler människor som vågar leva ut varenda dag som om den var den sista och uppskatta livet på helt andra nivåer. Hon är som Grynet, i en lite mer verklighetstrogen anpassad person.


Amanda Svensson
Det finns ingenting som jag föraktar mer än uttrycket "för ung". Det finns ingenting, eller någonting, som kan säga att man är för ung för någonting. Det är därför jag älskar Amanda, för att hon har lyckats skriva en bok, som dessutom blivit omtyckt och omskriven av oräkneliga personer & tidningar. Det spelar ingen roll om man är 20 eller 40, en bok kan skrivas av någon utan utbildning, det kommer ändå från hjärtat. Talang kan man aldrig plugga eller läsa sig till och det tycker jag Amanda är världens finaste bevis på.



Annika Norlin
Det finns så många fantastiska sångerskor som jag smälter när jag hör dem ta ton. Men jag har många gånger uppfattningen om att inte alla riktigt är medveta om vad de är de egentligen sjunger om. Slående vackra kvinnor som sjunger om kärlekstrassel, jobbiga skolperioder eller föräldrar som bara skriker på en, fast de aldrig upplevt det. Och det blir så genomskinligt och platt. Därför älskar jag Annika, för att hon klarat av att kämpa sig igenom saker, sett det som erfarenheter och faktiskt blivit framgångsrik på det.

Och eftersom jag är så nyfiken av mig, berätta vilka era kvinnliga, gärna svenska, förebilder är vettja!

Kommentarer
Postat av: olga

grattis på internationella kvinnodagen ema!

HURRA FÖR OSS!

Postat av: e.

Definitivt Veronica Maggio. Henne ser jag upp till för att hon verkar så cool och så jordnära. Hon är min inspirationskälla. Alla kvinnor är förebilder för mig, men speciellt min mamma som jag ser upp till något otroligt. Om hon kan allt hon har kunnat så vet jag att jag kommer kunna så mycket mer. Alla kvinnor har något att berätta som man kan ta till sig.

2009-03-08 @ 22:42:04
URL: http://kattig.blogg.se/
Postat av: CaTTis

Jag känner bara igen de två första du har föreslagit! Dock tål jag inte alls Caroline af Ugglas. Men efter att jag faktiskt börjar gilla hennes låt i melodifestivalen nu.. så tror jag att ja inte har givit henne en chans. =P Men men, svårt har ja garanterat för henne iaf!

2009-03-09 @ 13:15:56
URL: http://www.cattis.se.nu
Postat av: jennifer,

jag är totalt förälskad i lykke li. hon är självständigt & enormt kreativ. underbar.

en annan kvinnlig artist som är helt underbar är soko, inte svensk men så himla fin. annars är det mest brudar i min närhet jag ser upp till.

2009-03-09 @ 13:26:13
URL: http://hellobenjamin.blogg.se/
Postat av: Lisa

Annika är underbar!



Åh, jag vet inte vem jag ska säga, kommer inte på någon. Måste jag säga nån svensk?



Audrey Tautou är helt underbar, fransk, hennes skådespel i alla filmer jag har sett har vart helt underbar och hon är så vacker!

2009-03-09 @ 15:34:13
URL: http://popflickan.blogg.se/
Postat av: olivia

ÅH alltså känns som att alla hatar caroline af ugglas. såg henne för första gången i melodifestivalen (amanda och evelina tvingade mig) i lördags och ja, hon var grym helt enkelt. verkligen unik. men hon borde köra sitt eget race och skita i mello egentligen.

2009-03-09 @ 16:34:32
URL: http://oselander.blogg.se/
Postat av: Tina

Härlig lista med fantastiska individer.

2009-03-09 @ 16:53:50
URL: http://trueborn.blogg.se/
Postat av: Darling

Journalisten Anette Kullenberg - för hennes sjukt underhållande och "unga i sinnet" texter på Rodeo, hon är en trendig 70 plussare!!

2009-03-18 @ 12:36:37
URL: http://killmydarlings.blogspot.com

Skriv här:

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback